Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

franciaBuBi01A hétvégén indult el az észak-franciaországi Lille városának „BuBi”-ja, vagyis közösségi kerékpárkölcsönző rendszere. A V’lille-nek két fontos specialitása van a hasonló, Párizsból, Bécsből vagy Barcelonából ismert kerékpárkölcsönzésekhez képest.

franciaBuBiAz egyik maga a kerékpár; a Decathlon sportáruházakról ismert, az Oxylane csoport által gyártott b’Twin Velo50 modell, vagyis egy városi kerékpármárka speciális kiadásának használata. A másik a hosszú- és rövidtávú kerékpárbérlés egy rendszeren belüli alkalmazása; rövid távra terminálokon csere-rendszerben, hosszú távra pedig otthon, munkahelyen vagy egyszerűen az utcán tárolhatják a fix, „lízingelt” kerékpárokat. 1100 darab b’Twin típusú kerékpárt helyeznek el összesen 110 önkiszolgáló terminálnál Lille belvárosában. A terminálok egymástól 300 méterre találhatóak. Ha a kívánt állomáson már nincs szabad hely, egy képernyő jelzi a három legközelebb fekvő, szabad hellyel rendelkező állomás elhelyezkedését. További 3000 darab pedig lízingrendszerben az ingázók számára áll rendelkezésre. Ezeknél (mivel nem automatikusan záródó termináloknál helyezik el őket) lopás ellen U-lakatot biztosítanak és a hátsó kerék kulccsal zárható (mint például a holland kerékpároknál). Amellett, hogy a zárak védik a kerékpárt, egy 200 eurós biztonsági letét véd a vandálok okozta károk ellen. Ez az összeg csak megsérült, ellopott, vagy 24 óra elteltével vissza nem hozott a kerékpárok esetén kerül lehívásra.

A V’lille kerékpárokat a Decathlon sportáruházakról és a b’Twin kerékpárosmárkáról ismert Lille-i Oxylane csoport tervezte és gyártotta. A kerékpároknál felhasználták egyrészt a b’Twin ergonomikus városi kerékpárok terén gyűjtött tapasztalatát, valamint a párizsi Velib tanulságait. Ott a legnagyobb költségtényezőnek a karbantartás bizonyult, ezért e tekintetben lényegesen egyszerűbb és így olcsóbb modelleket fejlesztettek a „civil” kerékpároknál is ismert alapokra. A karakterisztikus design a város színeivel (vörös és fekete) a lokálpatriotizmust, illetve a hátsó kerekek beburkolásával (és így a hosszú felsőruházat beakadását gátolva) a praktikumot szolgálják.

RÖVID- ÉS HOSSZÚTÁVÚ ELŐFIZETÉSES RENDSZER


franciaBuBi03A rövid távú bérlés esetén az önkiszolgáló kerékpár előfizetési ára 1,40 euró egy napra, 7 euró hetente és 36 euró egy évre. Az ilyen előfizetéssel rendelkezők számára az első fél óra ingyenes, az utas, ha nem viszi vissza 30 percen belül a kerékpárt, akkor a plusz fél óra után fizet 1 eurót. Előfizetni az interneten, vagy bármely állomáson hitelkártyaolvasóknál lehet. Hosszú távú bérlés esetén az árak 5 eurótól 36 euróig terjednek. A V’lille-nél mód van arra, hogy kerékpárt béreljenek és otthon tárolják, 1 hónapos (5 €), 9 hónapos (€ 27) vagy 12 hónapos (36 €) időtartamra táska, gyermekülés bérelhető. A város ezért a szolgáltatásért 6,8 millió eurót fizet évente a Transpole-nak, a Lille-i BKV-nak, a delegált közszolgáltatás ellenértékeként. A Lille-i forgalom 70%-át nagyon rövid utak adják ki (rövidebbek, mint 3 km) és a lakosság 71%-a kinyilvánította készségét arra, hogy biciklizzen.