Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

varosKanadai kutatók végeztek egészséges önkéntesek bevonásával felmérést a városi biciklizés előnyeiről és élettani hátrányairól. Nagyvárosban kerékpározni nemhogy egészségesebb lenne, mint bármely más közlekedési eszköz, hanem éppenhogy több kockázatot jelent?

varosKanadai kutatók végeztek egészséges önkéntesek bevonásával felmérést a városi biciklizés előnyeiről és élettani hátrányairól. Nagyvárosban kerékpározni nemhogy egészségesebb lenne, mint bármely más közlekedési eszköz, hanem éppenhogy több kockázatot jelent?

Vegyük sorra mik lehetnek a nagyvárosi közlekedés hátrányai egy kerékpáros számára:

1. Fokozott balesetveszély:

Kerkpros-baleset-miatt-llt-a-villamosforgalom-Miskolcon1-450x300A gyakran zsúfolt városi forgalomban, ahol sem az autósok, sem a kerékpárosok nem nagyon tartják be a közlekedési szabályokat, már pusztán a balesetveszély is fokozott.

Olyan, jól szervezett és nyugodtan közlekedő városban, mint Helsinki, a biciklizők a legújabb statisztika szerint ötször gyakrabban szenvednek közlekedési sérülést, mint az autósok, és tízszerte nagyobb esélyük van a közlekedési balesetre, mint a busszal közlekedőknek. Sajnos nincs ez másként hazánkban sem.

2. Szennyezett levegő belélegzése


Egy felnőtt 10-20 000 liter levegőt lélegzik be naponta − körülbelül 7-14 litert percenként. De erős fizikai munkavégzés esetén – például kerékpározás a hídra fel − ez a szám 50 literre is változhat percenként. Ha a kerékpáron egy hároméves gyermeket is szállítunk, gondoljunk arra, hogy ő kétszer annyi levegőt lélegzik be, mint egy felnőtt, mivel légútjai keskenyebbek, és tüdeje még fejlődik. A légszennyező anyagok belélegzése náluk komolyabb problémát okoz, és azok hatása tovább fennmaradhat. A levegőben található részecskék szem-, orr- és torokbántalmakat okozhatnak. Az ilyen apró részecskék belégzése − melyek mélyen a tüdőbe jutnak − a véráramban elnyelődhetnek, vagy tüdő-, esetleg egyéb egészségügyi problémát okozhatnak. Természetesen nem mindenki teheti meg, hogy költözéssel biztosítsa lakhelye jó levegőjét.

Mit tudunk megtenni és mit érdemes mindenképp megtennünk ha nagyvárosban mégis a bringát választjuk?


mask_sportsta_mNagy forgalmú utak mellett, a belvárosban − lehetőség szerint − használjunk szájmaszkot, ezzel is minimalizálva a szálló por belégzését.

Magas légszennyezettséget mutató napokon korlátozzuk a kint töltött időt

Próbáljunk meg olyan útvonalon tekerni a napi közlekedésünk során, ahol kisebb a gépjárműforgalom. Sokszor a kis utcák szebbek is, csendesebbek is, és nem feltétlen hosszabb útvonalat eredményeznek.

{reklam}

3. Szív egészségére gyakorolt káros hatások



sziv1Scott Weichenthal és munkatársai egy hét éve megjelent német tanulmány alapján - amely szerint a kerékpárosok gyakrabban kapnak szívinfarktust, mint a tömegközlekedők - kezdtek dolgozni. A kanadai munkacsoport egészséges, nem dohányzó embereket vont be a vizsgálatba. A 42 résztvevő egy órát biciklizett a városban, illetve otthon szobabiciklin. A városi kerékpározás tekintetében különbséget tettek főútvonalak, illetve mellékutcák között.

Vizsgálták pulzusszám változékonyságát, mivel ha a szívműködés változékonysága csökken, az fokozza a szívinfarktushajlamot. A nagyforgalmú úton kerekezés három órára jelentősen rontotta szívműködés változó képességét. Hasonlóképpen a megpihenés után még több órára kóros volt bizonyos vérgázösszetevők értéke, ha a kerékpáros sűrű forgalomban biciklizett.

A kanadai munkacsoport azt ajánlja, hogy a kerékpáros, ha teheti, a nagyforgalmú, sok kereszteződéssel megszakított útvonalak helyett kisforgalmú utcákon igyekezzen célhoz érni, és fontos volna a kerékpárutak kijelölésekor is erre figyelni.

Összegzésül megállapítják: bringázásra válasszuk inkább a zöld övezetet, s ha városban a kerékpárunk mellett döntünk válasszunk inkább csendesebb, kevésbé nagy forgalmú utcákat uticélunk eléréséhez, használjunk szájmaszkot és legyünk nagyon körültekintőek a balesetek elkerülése érdekében.

Forrás: szegedma, harmonet.hu