koppenhadai kerek 011

Magyarországon először tesztelve.

Még 2010-ben adtunk arról hírt, hogy készítettek egy kereket, amely egyrészt segít a hajtásban, másrészt a fékezés során felszabaduló energiát vissza tudja tölteni az akkumulátorba. És most, 2018-ban alig 9 évvel később -Magyarországon elsőként-teszteltük is!

Az egész úgy kezdődött, hogy kaptunk egy hívást az Annyira Más Bringaboltból: - Épp próbálunk egy olyan terméket, ami érdekes lehet a számotokra is. Nem akarjátok letesztelni?

A Koppenhágai kereket a Superpedestrian Inc gyártja, és gyakorlatilag ez az első és egyetlen termékük. A kerék több verzióban létezik: kerékméret alapján 26” (559 mm) vagy 700c (622 mm), illetve sebesség fokozatok szerint egy –, vagy több sebességes verziók közül lehet választani.

A kerék, illetve a kerékagy tartalmazza az elektromotort, az elektronikát és az akkumulátort. Gyakorlatilag mindent, ami egy kerékpár „PEDELEC-esítéséhez” szükséges.

Technikai paraméterek

• Motor 250 W
• Rásegítés: 25 km/h-ig történik nyomaték szenzoros rendszerrel
• Hatótávolság: 48 km
• Akkumulátor: 48 V – 279 Wh (5.8 Ah) Li-ion
• Töltési idő: 2 óra alatt (80%-ig), 4 óra alatt (100%-ra)
• Kerék súlya 8 kg
• Fék típusa: csak felni fékes
• Kazettás agy, 7- 8- 9- és 10 sebességes rendszereket fogad

koppenhadai kerek 02

Gyári fotó (Forrás: https://www.superpedestrian.com)

Az összeszerelés

A teszthez nem volt más dolgom, csak szerezni egy trekking kerékpárt. A saját bringáim között ilyen kerékméretű bringa nincs. Első ötletem az volt, hogy megkeresem azokat a kerékpár forgalmazókat, akikkel kapcsolatban vagyok, és kérek tőlük a tesztflottájukból egy kerékpárt. Sajnos nem tudtak segíteni. Ennek oka az volt, hogy a jelenlegi trendek szerint már csak a belépő szintű modelleket szerelik a gyártók felnifékkel, minden mást már tárcsafékkel. Belépő szintű bringát viszont nem raknak teszt flottába.

A problémámat végül a Pannon Bringa Kft. oldotta meg, akik a kölcsönzős flottájukból biztosítottak egy bringát a teszt idejére.

A kerék beszerelése nem igényel nagy szakértelmet. Régi kerék ki, rajta lévő lánckerekek le. Koppenhágai kerékre lánckerekek fel, új kerék a régi bringába be. Motor állórészének elfordulását gátló kar láncvillához rögzítése.

koppenhadai kerek 03

A "PEDELES-esített trekking"

A kerékhez jár egy telefonos applikáció is, amellyel a rendszert Bluetooth kapcsolattal vezérelni tudjuk. Az appot és a kereket párosítjuk és már üzemkész is a rendszer!

A teszt túra

Teszt útnak egy hegyes-völgyes útvonalat választottunk. A szentendrei Skanzen mögött induló erdészeti aszfaltúton tekertünk át Visegrádra, ott fel a Fellegvárhoz, majd a városkán át vissza a kiindulópontra. Az út 40 km hosszú és 1196 m szintemelkedésű, azaz bár nem túl hosszú, de emelkedőben bővelkedik. Ahogy az ábrán is látszik, gyakorlatilag 3 hegy legyőzésével teljesíthető, a véleményem szerint közepesnél könnyebb nehézségű kerékpártúra.

koppenhadai kerek 04

A rövid túra szint térképe (Forrás: GoogleEarth)

A kerékpárt csak Eco módban használtuk, hogy minél hosszabb utat bírjon ki a viszonylag kis teljesítményű akkumulátor. Az már az út elején kiderült, hogy nagyon csendes, gyakorlatilag hangtalan a „PEDELEC-esített” kerékpárom. Nagyon jól vette az első 7 km-es emelkedőt, amelynek átlag meredeksége 5%-os. A csúcsra (Pap-rét) felérve azt tapasztaltam, hogy az akkumulátor töltöttségének 40%-át elhasználtam.

Lefelé, Visegrádig gyakorlatilag végig lejt az út. Itt próbálgattam a visszatöltést. Ez úgy aktiválható, hogy a hajtókart hátrafelé kell egy kicsit mozgatni, mintha az ember kontrázna. Így beindul a motorfék és a visszatöltés, ami addig működik, míg el nem kezdünk ismét előrefelé tekerni. A motorfékezés ereje szintén szabályozható. Minél jobban visszafelé hajtjuk a pedált, annál erősebb az -egy bizonyos pontig. Sajnos a maximális fékező (és rásegítési) erőt a rendszer nem jelzi semmilyen módon (pl. megállítaná a pedált hátratekerésben), azt tapasztalati úton fogjuk csak megtanulni a kerék használata során.

Számomra a visszatöltés használata nem volt jó érzés a túra folyamán, mivel pont a lejtőzés élményét veszítettem el használata során. (Mondjuk aki fél a lejtőkön, az biztos értékelni fogja.)

koppenhadai kerek 05

A Fellegvárhoz vezető Panoráma út

Visegrádról felmásztunk a Fellegvárhoz, ami egy rövidebb (4 km-es), de meredekebb emelkedő. Lefelé azt vettem észre, hogy voltak olyan meredekebb részek, ahol a kerékpáromnak sikerült úgy begyorsulnia, hogy a motorfék hatását szinte nem is éreztem (Végre!), a fékeket használva kellett a kanyarok előtt lelassítanom a bringát.

A túra folyamán már csak egy hegy legyőzése volt hátra, de ennek kb. a felén kifogyott az akkumulátorból a szufla. Így elmondhatjuk, hogy 28 km-en át tudott segíteni a hajtásban, ami a lejtőket levéve kb. 11 km emelkedőt jelent. Ez érzetre úgy jelentkezett, hogy egyre kevésbé segített a hajtásban, majd egyszer csak leállt, és a hegy legyőzése a lábaimra maradt. Nagy-nagy pozitívum, hogy hajtani nagyon könnyű, a motor ellenállását egyáltalán nem érezni. Így igen jó tempóban sikerült feljutnom Pap-rétre. Sajnos, a rendszer leálltával a Bluetooth adatkapcsolat is megszűnt…

koppenhadai kerek 06

A kerék bekeapcsolása

A hegy tetején sikerült ismét bekapcsolni a kereket. Kiderült, hogy az elektronika nem engedi teljesen lemeríteni az aksit, mivel bejelentkezve az 6%-os töltöttséget mutatott. (Nagy negatívum, hogy a telefonnal megszakította a kommunikációt, így az adatok nem kerültek mentésre.)

A hegy aljáig 6,6 km volt hátra, átlag 5%-os lejtéssel. Ez alatt visszatöltött 2%-ot, ami véleményem szerint nem egy rossz arány. Mindenesetre a kerékpárt hegyes-völgyes túrázásra az alacsony hatótávolság miatt nem ajánlom.

Koppenhágai kerékkel a városban

Kipróbáltam a rendszert városi, munkába járós körülmények között is. Persze itt már nem az Eco módban. A túrázással ellentétben, itt már kifejezetten élveztem a motorfékes-visszatöltős fékezést. Vészfékezést, piros lámpánál történő leállást kivéve szinte csak ezzel lassítottam a kerékpárt. Dinamikus, leizzadás mentes mozgás igen kényelmessé tette a munkába járást. Itt, nálam nagyon jól vizsgázott a Koppenhágai kerék.

Az app

A rendszer irányításához le kell tölteni a hozzá készített programot a telefonunkra. Ez létezik Android és Apple rendszerekre. Jó hír, hogy, ha telefonunkat csatlakoztatjuk a megvásárolt kerekünkhöz, akkor a mi engedélyünk nélkül senki sem használhatja. Így gyakorlatilag nem érdemes ellopni. Vendég módban az engedélyünkkel -amit a saját telefonunkon tudunk megadni-, tetszőleges számú bringával és ismerőssel oszthatjuk meg a kerék használatát.

koppenhadai kerek 07

Érdekességként jelzem, csak a kerék piros része forog, az egész szürke egység áll.

Az applikáció rendkívül egyszerű. A kerék bekapcsolása után, csatlakoztatjuk azt a telefonunkhoz. A kezelő felületen Eco, Standard, Turbo, Exercise (ennek működését nem volt időm kitapasztalni) és Off -rásegítés nélküli- funkciók közül választva már indulhat is a bringázás.

A rendszer sajátossága, hogy a telefonunkat könnyen elérhető helyre kell szerelni (kormány, karunk), hogy tudjunk a különböző rásegítési módok között váltogatni, illetve a változtatáskor üzemelnie kell a képernyőnek. Ez egyrészt a kezelést körülményessé teszi, illetve a teló akksiját igencsak igénybe veszi. Ezért, ez így ebben a formában, nekem nem jött be.

A Bluetooth kapcsolatot a tesztjeim során nem dobta el. A folyamatos online internet kapcsolat, ami az útvonal rajzolásához volt szükséges nem nyerte meg tetszésem, ráadásul hegyek között az útvonal nem volt igazán pontos.

Ezek figyelembe vételével az app közepesre vizsgázott. (Ha nem lenne ilyen egyszerűen használható, akkor még erre sem.)

Összességében

Ami tetszett benne:

• egyszerű
• könnyen üzembe helyezhető
• nulla rásegítéssel könnyű tekerni
• városi használat során a motorfékes visszatöltés
• forma tervezése
• nincs értelme ellopni

Ami nem:

• kis akkumulátor kapacitás miatt túrázásra nem igazán jó
• a telefonos applikáció
• kicsit le van maradva a kerékpáros trendektől (nincs tárcsafékes változatuk)

Úgy gondolom, ha egy külső akkumulátort hozzá lehetne csatlakoztatni egy igen jól használható rendszert kapnánk, amely elsősorban azoknak készül, akik utólagosan szeretnék PEDELEC kerékpárrá alakítani szeretett bringájukat. A benne lakozó technika figyelemre méltó. Véleményem szerint ez az ebike-ok fejlődésének egy oldalága, vagy zsákutcája lesz. Hogy melyik, azt elsősorban az ára, illetve az ez alapján mutatkozó kereslet fogja eldönteni.

Hazai forgalmazása még nem indult el, így forintosított ára sincs. Külföldről 1949 € ért szerezhető be.

Köszönjük az Annyira Más Bringaboltnak, hogy lehetőséget biztosított a termék kipróbálására.