• Túra hossza: 86 km
  • Szint: +1384 m,-1385 m
  • Átlagos meredekség: 2.1 %

• Túra nehézsége: Közepes

A gyönyörű, és turisztikailag egyáltalán nem lerohant Vértest járjuk be, túlnyomó részt erdészeti aszfalt utakon, kisebb részben mérsékelt forgalmú országutakon. A Vértes alacsony, barátságos, emberléptékű hegység, az útvonal nem vezet magasra (max. 420 m), de vannak rövid kaptatók. Az összes szintemelkedés 1116 m. Ám aki – például gyerekekkel – csak a könnyű első részét teszi meg, a Birkacsárdától Vérteskozmáig és vissza, annak is maradandó élmény! Az erdészeti utakon vigyázat: favágó munka, gép- és járműmozgás, sárfelhordás, az úton fűrészpor és fatörmelék lehetséges! Keskeny kerekű versenybringával is járható, bár az útminőség vegyes. Van esély vadakkal (szarvas) találkozni.

Az 1-es országút 44-es kilométerkövéhez közeli (Tatabányától nem messze) Birkacsárda parkolójából indulunk, Budapest felé. Az 1-esen elvben tilos kerékpározni, de kicsi a forgalom, széles az út, és csak 1 km-t megyünk, ott jobbra betérünk az erdészeti útra (sorompó). Változatosan kanyarog, enyhe emelkedésekkel és lejtőkkel, könnyű rész Vérteskozmáig (15 km). Közben két helyen kell figyelni: 11 km-nél ne térjünk le balra, hanem a szembeötlően fő irányt kövessük, a hosszú egyenes után pedig ne térjünk le a kis vaskorlátos hídnál jobbra – arra majd a túra vége felé megyünk.

Vérteskozmánál, Delta-elágazással, kijutunk a zsákfalu országútjára (érdemes jobbra bemenni az egyöntetű képű, szép faluba, a templomnál nyomós kút), azon balra. Húzós kaptató után gyors lejtők visznek ki a Csávár-Oroszlány országútra. Azon balra, de csak 1 km-t, ott derékszögben jobbra Gánt felé.

Vadonatúj, sima aszfalton nagy lejtőzés! Gánton jó vendéglő, vízvételi lehetőség. Tovább az országút enyhe lejtőjén egy körforgalomig, ott jobbra, Csákberény felé (bal felé, Csákváron és Száron át lerövidíthető a túra).

Mielőtt elérnénk Csákberényt, egy balkanyarnál jobbra rátérünk az erdészeti aszfaltútra. Egy rövid emelkedő és lejtő után a Horog-völgyben kaptatunk fel a Pátrácoshoz. Ott balra elmegy egy zsákutca, mi viszont egyenesen lefelé indulunk – jó lejtő, de néhol kátyús, dobós! Jobb kéz felől az első kis aszfaltút zsákutca (amúgy egy kis bányatóhoz visz, pihenőhelynek megfelel), a másodikra viszont ráfordulunk jobbra (bal felé Pusztavámra jutnánk). Utunk kanyarogva vezet nagyjából ÉK irányban, az egy-két betorkollásnál adja magát az egyenes fővonal. Ismét kijutunk az Oroszlány-Csákvár országútra, azon Kőhányást elhagyva balra befordulunk Vérteskozma felé, ahol nemrég jöttünk.

A falu előtt jobbra a sorompónál az erdészeti útra (zöld túrajel), azon néhány kanyar és egy lejtős egyenes után jön a vaskorlátos kis híd balról – most arra megyünk. Kaptató az Ebijesztő-tetőre, majd lejtő. Balról lesz a Mátyás-kút, a vértes kevés forrásának egyike – kulacstöltés!

Idővel kijutunk egy aszfaltos útra, azon jobbra Tatabányára, és azt az irányt nagyjából tartva a város szélében elnavigálunk az 1-es útig. Most már csak azt kell követni – sunyi emelkedőn vissza a Birkacsárdáig.

Az útvonal nagy része árnyas. Vízvételi, frissítési lehetőség csak Vérteskozmán, Gánton, és a Mátyás kútnál van. Javasolt segédlet: A Vértes turistatérképe, 1:40 000, Cartographia.