Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív

kortura03a1

Túra hossza: 601 km

Nehézsége: Nehéz

Terep: Síkvidék

Szintemelkedés: 162 m

Ez az ország legrangosabb jelvényszerző túrája, s ezzel a leghosszabb is a maga 3300 km-vel. A túra hossza miatt rengeteg a látnivaló, sok szép tájon, hegyen-völgyön keresztül vezet utunk. Itt is adott településeken kell bélyegezni, s ezzel igazoljuk a túrát. A füzet az MKSZ-tő ligényelhető. A leírt útvonal csak ajánlás, attól el lehet térni. A túra öt szakaszra van osztva. Az első szakasz: Budapest - Miskolc, a második szakasz: Miskolc - Nyíregyháza, a harmadik szakasz: Nyíregyháza - Szeged, a negyedikszakasz: Szeged - Zalaegerszeg, az ötödik szakasz: Zalaegerszeg - Budapest. (A szöveges leírás Tóth Péter Góliát munkája, aki teljesítette a körtúrát.)

A harmadik szakasz

OKK03Nyíregyháza - Hajdúnánás - Hajdúdorog - Újfehértó - Geszteréd - Balkány - Nyíradony - Nyíracsád - Vámospércs - Álmosd - Létavértes - Bánk - Debrecen - Balmazújváros - Hortobágy - Ohat - Telekháza - Tiszacsege - Tiszafüred - Abádszalók - Tiszaderzs - Kiskunmadaras - Berekfürdő - Karcag - Füzesgyarmat - Szeghalom - Vésztő - Mágor Történelmi Emlékhely - Doboz - Gyula - Szabadkígyós - Békéscsaba - Mezőberény - Szarvas - Cserebökény - Szentes - csongrád - Csanytalek - Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark - Sándorfalva - Szeged

Túraszakasz általános leírása:
Nyíregháza nevezetességei után délnyugat fel hagyjuk el a várost, és Hajdúnánás felé vesszük az irányt. Hamarosan megyét váltunk, s Hajdú-Biharba kerülünk át, de nem időzünk túl sokat itt. Hamarosan - igaz csak rövid időre - visszakerülünk Szabolcs-Szatmár-Bereg megyébe. Másodrendű utakon keveredünk ki végleg Nyíradonynál a megyéből. Hamarosan elérjük a határ mellett fekvő kis települést, Kölcsei Kölcsey Ferenc egyik lakóházát (gyerekkorát töltötte itt) Álmosdot. Innen a Hajdúság központjába, országunk második legnagyobb városába Debrecenbe érünk. A terepviszony eddig - s ezután is - sík, egyhangú volt. A környékre jellemző kis erdőspuszták oly meghatározók, mint a hegyekre a magas ormok.

Újabb városismerkedés után belevághatunk az igazi Alföldbe! A 33-ás úton Hortobágyot éríntve jutunk el a Tisza-tóhoz, ahol egy kis felfrissülés várhat ránk. Innen megint megpillanthatóak a hegyek, többek között a Bükk és a Mátra vonulatai is. Abádszalókig a tó mellett haladunk végig, ahol egy éles kanyarral ismét visszatekerünk az Alföld tengersík vidékére. Karcag "lavorjából kimászva" ismét megyehatárt lépünk át: Békésbe értünk. Az út mellett egyre több árnyékot adó fák kerülnek, s egyre jobban lehet élvezni a sík terep előnyeit. Szeghalomnál a Berttyót lépjük át, majd egyből a Sebes-Körös következik. Mágoron megnézzhetjük a Történelmi emlékparkot, s haladunk tovább az egyik legnagyobb határvárosunkhoz Gyulára. Szabdakígyós után ismét megyeszékhelyre tekerünk be: Békéscsabára. Itt is sok látnivaló vár minket.

Most már nincs sok hátra! Irány Szarvas! Az arborétum üde zöldje után Szentes-Csongrádnál negyedszer - és egyben utoljára - lépjük át a Tiszát (de még látjuk!). Ópusztaszeren láthatjuk őseinket, s nagy nemzetünk emlékhelyét. Innen már nincs sok Szegedig, ahol is ezen szakasz befejeződik.