Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

kortura02a

Túra hossza: 525 km

Nehézsége: Nehéz

Terep: Hegyvidék

Szintemelkedés: 1605 m

Ez az ország legrangosabb jelvényszerző túrája, s ezzel a leghosszabb is a maga 3300 km-vel. A túra hossza miatt rengeteg a látnivaló, sok szép tájon, hegyen-völgyön keresztül vezet utunk. Itt is adott településeken kell bélyegezni, s ezzel igazoljuk a túrát. A füzet az MKSZ-tő ligényelhető. A leírt útvonal csak ajánlás, attól el lehet térni. A túra öt szakaszra van osztva. Az első szakasz: Budapest - Miskolc, a második szakasz: Miskolc - Nyíregyháza, a harmadik szakasz: Nyíregyháza - Szeged, a negyedikszakasz: Szeged - Zalaegerszeg, az ötödik szakasz: Zalaegerszeg - Budapest. (A szöveges leírás Tóth Péter Góliát munkája, aki teljesítette a körtúrát.)

A második szakasz

Az alább olvasható útvonalon vastagon kiemelve láthatóak azok a települések ahol pecsételni kell. (A térképen ezek a bélyegző logóval jelölt települések.) A bélyegző lehet postai, vasúti, esetleg egy vállalkozó pecsétje. A lényeg hogy látszódjon benne e település neve aholy bélyegezni kell.

OKK02Miskolc - Radostyán - Sajószentpéter - Mucsony - Szuhakálló - Zubogy - Ragály - Aggtelek - Jósvafő - Szin - Perkapu - Szalonna - Rakaca - Krasznokvajda - Felsőgagy - Forró - Encs - Gibárdt - Abaújkér - Boldokkőújfalu - Boldogkőváralja - Vizsoly - Vilmány - Gösncruszka - Gönc - Telkibánya - Pálháza - Mikóháza - Széphalom - Sátoraljaújhely - Sárpospatak - Vajdácska - Karos - Karcsa - Pácin - Dombrád - Tiszakanyár - Kisvárda - Komoró - Mándok - Lónya - Mátyus - Vámosacsa - Csaroda - Tákos - Tarpa - Tivadar - Kiasar - Szatmárcseke - Tiszacsécse - Tiszabecs - Sonkád - Kölcse - Turistvándi - Penyige - Fehérgyermat - Győrtelek - Mátészalka - Fábiánháza - Vállaj - Bátorliget - Terem - Nyírbátor - Máriapócs - Nagykálló - Nyíregyháza

Túraszakasz általános leírása:
Miután Miskolcon megpihentünk és megnéztük a sok szép látnívalót indulhatunk is tovább! Utunkat a Bükk "maradék" része álja Sajószentpéterig. Innem Kazincbarcikáig az ország egyik legiparosabb vidékén - egyben igen csúnya területen - kell tekernünk néhány kilométert. Átkelve a Sajón a Szuha völgyében hullámozhatunk. Trizs után megkezdődik ismét a hegymászás: elértük az Aggteleki-karsztot. A gyönyörű Baradla-barlang megtekíntése után ujjult erővel vethetjük bele magunkat a hegyekbe. Szalonna temploma után átérünk a Cserehát finomabb hegyrendszerébe. A Rakaca völgyében szerencsére sok emelkedővel nem találkozunk, viszont annál szebb templomokkal (pl.: Rakacaszend).

Encsig nincs komolyabb erőfeszítésre szükség, viszont felvillannak az apró dombok mögül a magasabb és erőteljesebb Zemplén. Gibártnál átlépünk a Hernádon és ismét egy másik tájegységre kerülünk. Innen néhány kilométerre van a festői "hajó" alakú vár, melyről az alatta elterülő település, Boldogkőváralja kapta a nevét. Megintcsak a megkerülés taktikáját választjuk: a Hernád völgyének peremén haladuk Vizsoly, Gönc éríntésével Telkibányára. Az út innen már érezteti hegyi mivoltát, s a leágazó utakra áttekíntve is iszonyú meredekségeket láthatunk. A Bózsva patak mellett lavírozhatunk a nagy hegyek árnyékában, majd Széphalomnál végleg elhagyjuk a Zemplén hegyi szakaszát, s ezzel együtt egy jó darabig a hegyeket is. Sárospatak látnivalói után a Bodrogköz sik terepére vetődünk néhol egész közel az országhatárhoz. Karcsa és Pácin nevezetességei után Cigánd-Dombrád között elsőízben keresztezzük túránk során a Tiszát. Kisvárda romos téglavára után Lónyánál ismét átkelünk a Tiszán, most a Beregi-Tiszahát területekre. Ez már maga az Alföld! Csaroda temploma után Tivadarnak megyünk, ahol a Tiszát harmadszor létjük át, immár pontonhídon. A Szatmári-síkság egyhangúságát föloldja a finom kis hullámai, dombocskái, így nem unalmas síkságon kell tekernük. Az útvezetés jellegzetessége a kanyargós, a Tiszát követő utak.

A nevezetes turistvándi vizimalom után - mely még most is működőképes - Fehérgyarmat, Mátészalka felé gurulunk a Nyírség irányába. Fokozatosan megszünnek az apró kis hullámok, és sík terepen tekerhetünk tovább. Így Bátorligetet éríntve a Nyírség központja, Nyíregyháza érünk. A megyeközpont ezen szakasz végpontja is, de ne veztegessük az időt, nézzük meg nevezettességeit is!