Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Turakerekpar01A felszerelés nagyon sok fejtörést okoz a kezdő kerékpártúrázónak, ráadásul a minőségi felszerelés nem olcsó.

Nagy választék van formában, színben, sőt divat követő felszerelések is vannak, ami nem biztos, hogy praktikus.


Mielőtt nagyobb összeget beruháznál ezekbe a felszerelésekbe, próbáld ki magadat, mennyire viseled el ezt a nomád életet. Próbálj kölcsönözni, kölcsönkérni felszerelést, és azzal megtenni az első túrádat. Ne a túra során dönts! Hazatérted után 2-3 héttel, majd 2-3 hónap múlva emlékezz vissza a kalandodra és a döntésedet így hozd meg!

Nem szükséges olyan felszerelést választanod, amelyik extrém körülményeket is kiáll. Nyári túrázás esetén, a közép-európai időjáráshoz, tengerpart mellé, az olcsóbb felszerelés is megteszi.

Természetesen ezek nem nyújtanak olyan komfortérzetet, mint a drága, minőségi felszerelések, de az első indulásnak, próbának megfelelőek.

A felszerelésedet folyamatosan bővítheted, minőségileg javíthatod.

Túrakerékpár

Legegyszerűbb a dolgod, ha túrakerékpárral vágsz neki az útnak. 60 000 Forint alatti túrakerékpárt nem tudtam választani, ami nekem megfelelt volna. A minőségével voltak fenntartásaim. 60 000 Forinttól több százezer Forintig lehet választani.

Jelenlegi paripámat 2006-ban vettem 60 000 Forintért, de azonnali beavatkozásokat eszközöltem rajta, illetve kiegészítőkkel kellet ellátnom. Például: világítás, csomagtartó előre, a kerékagyakhoz gyors záras megoldás, kerékagyak beállítása, minőségi zsírral történő megkenése, küllők feszességén állítás, pedál csere!

Célszerű előre is csomagtartót szerelni, és oda is csomagot tenni, így a kerékpár hátulja nincs túlterhelve. Erős merev csomagtartót válassz, lehetőleg alumíniumból. A lemez, acél csomagtartók többsége a csomagok súlyától remegni kezd menetközben, így imbolyogva fogsz haladni, plusz energiád megy el az egyensúlyozásra.

Az előnye még a több bicós táskának, hogy a holmidat jobban szét tudod pakolni. Az első csomagokba tudod tenni a könnyű holmikat, amikre bármikor szükséged lehet és könnyen hozzá akarsz férni.

Én a fürdőnadrágomat, papucsomat, szendvicseimet, elsősegély csomagot teszem az egyik oldalra. A másik oldalra egy meleg felsőt, nadrágot, eső elleni cuccot teszem. Még egy-egy 1,5 vagy 2 literes ásványvíz is elfér. Még arra is marad hely, hogy egy bolti bevásárlás után a kenyeret, sonkát, gyümölcsöt elrakjam.

 turakerekpar

Még ne kanyarodjunk el a kerékpártól!

A túrakerékpárnál tartottunk. Gyárilag össze vannak szerelve, minimális utómunkát kell rajtuk végezni. Ez azért nagy mértékben függ a kerékpár árától, minőségétől.

Saját készítésű túrakerékpár. Jó szívvel tudom javasolni! A géped minden porcikáját fogod ismerni, és olyan járgányt építesz magadnak, amilyent szeretnél. Nagyon jó megoldás, nagy méretű MTB vázra felépíteni. Az erős váz sokkal stabilabb, jobb úttartást biztosít.

Az első merev villa helyett beépíthetsz egy jó teleszkópot, ami jó út esetén blokkolható. Rossz út esetén pedig oldod és kényelmesen tudsz haladni. Kis ügyeskedéssel, ezen is megoldható az első csomagtartó!

Jó szolgálatot tesz a tárcsafék. Egy nagyobb lejtő esetén sem fáradnak el az ujjaid a sok fékezéstől. Nem melegszik a felni. Esőben is nagy hatásfokkal tudsz lassítani. A túra második napján az ember már könnyen elfelejti a csomagokat, mert hozzá szokott. Viszont egy-egy hirtelen fékezéskor kiül az arcára a döbbenet, hogy miért lassulok ilyen nehezen.

Strapabíró agyakat, erős küllőket, dupla falú felnit használhatsz, ami megint csak a géped stabilitását, strapabíróságát növeli.

Most talán sokan legyintenek és azt mondják butaságot mondok, illetve írok, de mondom, illetve írom!

Kerékpártúráztam már vékony gumival szerelt kerékpárral, és vastagabb gumival szerelt kerékpárral. A vékonyabbnak tényleg kisebb a gördülési ellenállása, kevesebb energiával tehető meg egy adott útvonal, amennyiben az aszfalt, beton, vagy kemény földút. A szélesebb gumival jobb a komfortérzet, kevésbé ráz, jobban tart. Én hajlandó vagyok némi többlet energiát befektetni, csak kényelmesebben, stabilabban haladjak. Én hajlamos vagyok arra is, hogy a járt utat járatlanért elhagyjam. Rosszabb minőségű aszfaltútra, betonútra tévedve, illetve földúton, murvás úton sokkal jobban vizsgázik a szélesebb külső gumi. Annak mintáját lehetőség szerint válasszunk olyat, amelyik rendelkezik futóéllel.

Kerékpárhoz szükséges kiegészítők

Csomagtartó kerékpártúrához

Részben már szóba kerültek. Válasszunk alumínium csomagtartót. Erős, merev, és könnyű. Nem is rozsdásodik, ami esztétikailag pár év múlva sokat jelent.

 csomagtarto

Kerékpáros táskák kerékpártúrához

Kerékpártúrához csak olyat válassz, mely egyszerűen rögzíthető, és egyszerűen leakasztható!

Azoknál, melyeknél ez nincs megoldva, kínlódás a táskák rögzítése. Kötözni kell! Gumipókozni kell! Ajándékba kaptam ilyet, (jó szándék vezette az ajándékozót) de percekig kötözgettem indulás előtt, hogy valahogyan megálljon, és percekig bontogattam, hogy le tudjam venni. Ráadásul a rögzítés elégtelensége miatt hamar kikopott.

 taska

A táskákhoz ajánlom még a kormánytáskát is. Az irataidat, pénzedet, zsebkendőt, energia szeleteket, fényképezőgépet, telefont tudod ebben elhelyezni. A tetejére még térképet is tudsz tenni, egy műanyagvédőben. Ajánlom a gyorszáras megoldásúakat. Könnyen, gyorsan lehet a helyére pattintani, és könnyen, gyorsan lehet levenni. Ebből is próbálj vízhatlant választani.

Vízhatlan tengerész zsák

Az általam választott kerékpáros táska sajnos nem teljesen vízálló. Így a kényszerűség rávitt, hogy egy vízhatlan zsákot is beszerezzek. Ebbe a zsákba teszem az összehajtott sátrat, a derékaljamat, és a hálózsákot.

Ha olyan kerékpáros táskát választasz, mely teljesen vízhatlan, akkor nem lesz szükséged erre a megoldásra.

Sárvédő

A túrakerékpárok gyárilag szerelve vannak sárvédővel. A saját készítésű gépünket is lássuk el sárvédővel. Ne csak 10-20 centiméteres sárvédőnek tűnő alkalmatosságot építsünk be. A lehető legnagyobb mértékben fogja fel a kerekekről felspriccelő vizet, latyakot.

Oldaltámasz

Sokan csak plusz terhet látnak benne, de én szeretem. Szinte mindenhol megállhatok és letámaszthatom a kerékpáromat. Olyant szereljünk fel amelyik elég erős ahhoz, hogy a csomagok súlyát is elbírja, ne görbüljön el.

Kulacsok

Kulacsot nem viszek magammal. Nagy méretű kulacstartó van felszerelve a kerékpáromra. A 1,5 literes ásványvizes palack belefér.

A műanyag kulacsok olcsók, ha elveszik nem sajnálod. Én nem bírom a szagukat. Pezsgőtablettákat szoktam a vízbe tenni, hogy a folyamatos izzadás következtében veszített ásványi anyagokat, sókat pótoljam. Sajnos az ember sokszor trehány, én is, és nem mosom ki este a kulacsomat. Az alján lévő kevés víz megbüdösödik és másnap nem tudok jó ízűen inni belőle.

Nekem marad az ásványvizes palack. Csak kijelölt helyen dobd el! Én is így teszek!

 kulacs

Fém kulacsok.

Sajnálnám, ha elveszne. Macerás a kimosása. Gyorsan karcolódik.

Termosz.

A fém termosz megint csak drága és sajnálja az ember. A műanyag termosz jobban tartja a folyadék hőmérsékletét, mint a műanyag kulacs, de kevesebb folyadék fér bele.

Mikor már úgy érzed nagyon, de nagyon kellene valami hideget inni, állj meg az első településen és igyál egy korsó hideg sört. Hideg is, folyadék is, ásványi anyagok és vitaminok is vannak benne, pár kalóriát is kap a szervezeted, pihensz is! Nem megéri?

Látni és látszani

A kerékkel hajtott dinamó már szerintem a múlté. Az első túrakerékpárom ilyennel volt szerelve. Rövid távokhoz jó. Egyszer olyan helyzetbe kerültem, hogy 60-70 kilométert kellet megtennem éjszaka, világítással. Már 160-170 kilométer mögöttem volt, fáradt voltam. Nagyon sok plusz erőt igényel a működtetése, és mire hazaértem, elolvadt a kerék rajta, amit a külső gumi forgat.

Agydinamóval kapcsolatban nem vagyok arról meggyőződve, hogy egy hirtelen jött felhőszakadást, miközben úton van az ember túlélne.

 lampa

Nagyon jó minőségű led lámpákat lehet vásárolni. Pár darab ceruza elemmel üzemel. Fogyasztása nagyon alacsony, a fényereje elegendő az aszfalton történő haladáshoz. Én még viszek magammal egy fejlámpát is, ami bárhol, bármikor használható. Rosszabb úton a fejemre teszem, és az éjszaka sötétjéből így többet hasít ki számomra a két lámpa.

Hátul a hagyományos piros színű villogós led lámpát használok. A kerékpáros táskáim esőkabátjai neon zöldek, azt szoktam még a csomagokra ráhúzni.

ÖTLET! A hátsó sárvédőre tehetsz egy sárvédőtoldatot gumiból, ami lefelé szélesedik. Erre ragassz egy fényvisszaverő réteget, ami egy vicsorgó szájhoz hasonlít. A csomagok hátsó részére két szem formát. Garantáltan észreveszik! Laza

Védőfelszerelés

A fejvédő sisakot kötelezően viszem magammal. Nem használom mindig, pedig kellene. Nagyobb gurulások előtt felteszem, bármi történhet.

Kerékpáros kesztyűt régen vittem magammal, több éve nem használom nyáron. A kerékpártúrákon általam használt védőfelszerelések sora befejeződött.

Szerszámok

Szerezzünk be többfunkciós szerszámokat. A lehető legtöbb csavart egységesítsük. A kerékagyakhoz gyorszáras tengelyt használjunk.

 SzerszmDechatlon1

Kis csavarhúzó, küllőkulcs, tartalék bowden, belsőgumihoz folt és ragasztó, pumpa legyen nálunk. Lánckenő olaj is jól jöhet.

kerekparosvilagzold