alpok adria 2021 01

2021 augusztusában került sor első igazi többnapos kerékpártúránkra fiaimmal Petivel és Csabival.

Augusztus 2-án reggel indultunk Szombathelyről, az A2-es pályán röviddel dél után már Villachban pakoltuk le a bringákat a kocsiról. Átkeltünk a Dráván, majd hamar felfedeztük az Ilz-folyó mentén az Alpok-Adria kerékpárút zöld táblácskáit. A határnál szerencsére senki sem kért semmilyen (covidos) papírt, így gyorsan megérkeztünk Tarvisioba. A szállást ismert helyen a Predil-tó mellett terveztük, ide sikerült a kora esti órákban megérkezni. Hűvös idő volt, de a fiúkat ez nem tartotta vissza a fürdéstől.

alpok adria 2021 02

Másnap reggel már a Predil-hágóra tapostuk felfelé a bringákat. Szépen küzdöttek a srácok, így hamar elértük Szlovéniát. Megnéztük a határ olasz, majd szlovén oldalára épült erődöket, s gurultuk le Bovec felé, ahol már jóval kellemesebb idő fogadott. Egy órára találkoztunk Bimbyvel, majd dél után már a Soca mellett haladó forgalmas úton haladtunk tovább a tenger irányába. A forgalom egyre ijesztőbb mértékeket öltött, így Tolmin után megpróbálkoztunk a kerékpárúttal. Eleinte jó döntés volt, de Most na Soci után jöttek a 16%-os emelkedők, s az aszfalt is eltűnt. Így is sikerült elérni a napi tervezett 70 km-t, s a folyó partján találtunk egy nagyon nyugis táborhelyet.

alpok adria 2021 03

Harmadik napunk egy hatalmas viharral kezdődött, de reggelre szerencsére már továbbálltak a felhők. Az út is sokkal barátságosabb lett, aszfaltos, sima, a vasút mentén haladó bringaúton haladhattunk, így csak távolról figyelhettük az eddig rettegett kamionokat. Goriziában léptünk vissza Olaszországba, itt kinyílik a Soca, vagy most már Isonzó völgye, s a hegyeket egy mediterrán hangulatú síkság váltja fel. A srácok már nagyon várták a tengert, így elég komoly iramont diktáltunk, dél körül már 60 km felé járhattunk. A tengerparti szakasz erős oldalszelet hozott. Megnéztük az Isonzó torkolatát, a tenger itt a környéken nagy csalódás volt, mocsaras, fürdésre nem csábító szakaszokon haladtunk. Csak Grado városában találtunk strandot, de itt is jó fél kilométert be kellett gyalogolni, hogy fürdésre alkalmas mélységű legyen a víz. Mintha csak a Balcsi déli partján járnánk. A szél viszont hatalmas hullámokat korbácsolt, ezt tetszett a srácoknak. Az éjszakát egy elhagyatott kis erdőben töltöttük a város határában.

alpok adria 2021 04

Negyedik nap is szeles, hűvös reggel köszöntött ránk. Betekertünk Gradoba, majd a város nagy strandján még egy jót pancsoltunk. A lagúnát egy 6 km hosszú töltésen hagytuk el, ezzel búcsút is intettünk az Adriai-tengernek. Jó minőségű, de forgalmas bringaúton haladtunk. Palmanova erődvárosa nagyon érdekes látnivaló volt, s a kora délutáni órák már Udinében köszöntöttek ránk. A fiúk egyre jobban belejöttek a tekerésbe, de a pihenő és a városnézés nem maradhatott ki. Terveink szerint a Tagliamento-folyóig szerettünk volna elérni, de közben találtunk egy helyes kis tavat "free campinggel", így megtoldottuk még egy kicsit a távot, 92 km lett a napi cél. Este egy kisebb vihar is megtalált minket, de nem volt vészes.

alpok adria 2021 05

Ötödik nap érkeztünk el sor az Alpok-Adria bringaút legszebb szakaszára, melyet egy felhagyott vasútvonal helyére építettek, s a szűk völgyben épített alagutak és viaduktok így új értelmet nyertek. Mondani sem kell nagyon népszerű az útvonal, de főleg szemből érkeztek a bringások, hegyre felfelé nem sokan akartak tekerni. Megálltunk egy csodás vízesésnél, s mire végre újra nyári idő lett a srácok gyorsan átvedlettek fürdőnadrágba és bevetették magukat a zuhatag alá. Megszámlálhatatlanul sok alagúton tekertünk át, a leghosszabb több mint 1 km volt. Az emelkedőn úgy tekertek a srácok, alig bírtuk tartani a tempót csomagokkal mögöttük. Tarvisio már ismerősen köszöntött minket az EuroSparral, ahol a megérdemelt jutalom fagyi sem maradhatott ki. Visszagurultuk Ausztriába, s az Ill-folyó mentén találtunk sátorhelyet. Jó hideg volt  a megáradt alpesi folyó.

alpok adria 2021 01

Utolsó nap már csak egy rövidke szakasz maradt, így úgy döntöttük, hogy meglátogatjuk a közeli Faaker See-t, melynek kristálytiszta és kellemesen meleg vizében élmény volt a fürdőzés. Délután indultunk vissza Magyarországra, kellemesen elfáradt mindenki. Szuper kis túra volt!

A túra adatai

• Indulás: 2021.08.02
  • Érkezés: 2021.08.07
  • Időtartam: 6 nap (az első és utolsó napon utaztunk, csak rövid tekerés volt)