matrai panorama tura00

A kedvenc körtúrám a Mátrában

Amikor a Mátra expedíciót 2018 -ban befejeztük, már volt egy újabb túra a bakancslistámon, amit Pupu barátom ajánlott. Azóta részleteiben többször bringáztam erre, de az idén végre sikerült teljes egészében egyben bejárni. Erről mesélek most nektek.

matrai panorama tura02

A Kékes utunk során sokszor feltűnik, de most érinteni nem fogjuk

Mit is tud ez a túra?

• 75 km-es körtúra
  • 2195 m szint
  • a Kékest nem érinti
  • tiszta időben az ország legszebb panorámáját láthatod a hegy északi és déli oldalán egyaránt
  • több helyen rövidíthető

Ne számíts nyaktörő technikás lefelékre vagy csak tolással megoldható mászásokra. Az útvonal végig tekerhető. Nagyrészt kijelölt bringás nyomon halad. Egy részén ugyan nincs kerékpáros piktogrammal jelölve, de az is kétnyomos erdészeti feltáró út, így legálisan kerékpározható. Ez egy nagyszerű túra út, amelyet nehéz megunni.

matrai panorama tura01

A túra szinte végig ki van jelölve

A déli oldalon

A kocsit a Görgő-biki pihenőnél hagytuk. Ez Gyöngyös felől érkezve a 24-es út baloldalán található egy picivel a Hotel Ózon előtt. Utunkat a 24-es úton kezdtük néhány métert fölfelé haladva, majd jobbra fordultunk a kék kerékpáros jelzésnél és egy rövid bemelegítő lejtőzéssel kezdtünk. Az öröm azonban csak néhány kilométeren át tart, mivel a kétnyomos erdészeti út hamarosan fölfelé visz és bő 6 km mászás várt ránk. Útközben többször elő-elő bukkan a hegy alatt elterülő alföldi táj, de igazán szép kilátás először a Négyeshatárnál várt minket. Első pihenőnket mindig itt tartjuk elmerengve a vidék szépségében.

matrai panorama tura03

A Négyeshatárnál

matrai panorama tura04

Az első kilátó- és pihenőpont a Négyeshatárnál

matrai panorama tura 1 panorama

A panoráma mint említettem rendben van

matrai panorama tura05

20 km lejtő várt ránk

Innen egy fantasztikus lejtőzés vette kezdetét. Csaknem 20 km-en át gurultunk és elvesztettünk 550 m szintet. Közben gyönyörködtünk a a Mátra déli oldaláról nyíló panorámában. Egy éles kanyarban igen erőset fékeztünk és még így is csak pár méterre álltunk meg az előttünk átrobogó muflonok előtt. Az állatok ugyan pár másodperc alatt eltűntek, de az erős szagukat sokáig éreztük míg élményeinket egymás között megbeszéltük.

matrai panorama tura06

Csak gurultunk és gurultunk

matrai panorama tura07

Itt zúztak át a muflonok

matrai panorama tura 2 panorama

Nem csak a muflonok miatt álltunk meg...

matrai panorama tura 3 panorama

a kilátás varázslatos!

matrai panorama tura08

Az erdő sok mindennel meg tud örvendeztetni, ha nyitott szemmel jársz.

Tovább lejtőzve hamarosan feltűnt a visontai erőmű karakteres látványa, amely így fentről érdekes látvány volt. A Markazi-kaput elérve mindig eszembe jut, hogy itt lehet a túrán egy jó nagyot (kb. 20 km-t) rövidíteni a Hurok út felé, de még sosem próbáltuk. Majd egyszer…

matrai panorama tura09

Egy fotó a sziklán? Naná!

matrai panorama tura10

Én is fotó, te is fotó

matrai panorama tura11

Az ott egy erőmű!

Innen lehet eljutni a Markazi vár romjához is. Ifjú titán koromban többször megjártam bringával. De mielőtt nekiindulnál szólok: többet fogod tolni a gépet, mint amennyiszer a nyergében ülsz. Viszont megéri. Azaz megérné, ha legálisan lehetne használni.

matrai panorama tura12

Csak ízelítőül: egy 2007-es fotómon kilátás a Markazi várnál

De vissza a Markazi-kapuhoz és guruljunk tovább. Hamarosan elértük a Felső-Tarjánka erdészházat, illetve annak enyészetnek indult, de még menthető épületét. Szeretem ezt a helyet, most is megálltunk egy kis pihenésre. Hiába na, fárasztó ez a lejtőzés.

matrai panorama tura13

Az erdészház

matrai panorama tura14

Egy őszi túrán legel a csapat

matrai panorama tura16

Ezen a túrán épp nem siettünk, csak feltöltődtünk.

matrai panorama tura17

Ezen pedig szívtunk...

Le Északon majd ismét fel

Tovább gurulva a Domoszlói-kapuhoz jutottunk. Ezt könnyű felismerni. Egyrészt a murvás út átvált erdészeti aszfaltúttá. Illetve itt bukunk át a Mátra déli oldalán az északira. Tovább száguldottunk még mindig lefelé a kanyargós úton. Hamarosan kicsit megnőtt a gyalogos forgalom, mivel itt lehet eljutni a Mátra híres vízeséséhez, az Ilona- völgyi vízeséshez, ami sajnos még mindig csak bakancs listán van. Mi azonban a zöld bringás nyomot követve Parádfürdő felé haladtunk az aszfalton.

matrai panorama tura15

Itt kezdődik az erdészeti aszfaltút lefelé,

matrai panorama tura18

majd a Hurok úton mászunk fölfelé. Vagyis épp a panorámát sasoljuk

matrai panorama tura19

Ezt a panorámát. (Sajnos ekkor csak mobil volt nálam.)

Egy nagy réten haladtunk át, amelyről balra egy aszfaltút indul piros kereszt jelzéssel. Ez a Sándor-rét. Aki jár itt az sosem fogja elfeledni. Itt ér véget ez a hosszú lejtő, és innen indulunk ismét fölfelé a hegyre. Ez az út, a Hurok út. A lasszó formájú erdészeti aszfalt út fentebb egy kört ír le és önmagába tér vissza. Akkor járunk jó nyomon, ha az aszfaltot követve balra tartunk. Így fogunk elérni a Pisztrángos-tó hoz. Ez azonban még messze van.

matrai panorama tura20

A Hurok úton összezárult felettünk az erdő

Csak tapossuk és tapostuk a pedált. Egyre jobban fáradtunk, hiszen a Sándor-rét 250 m-es tengerszint feletti magasságáról kellett feljutnunk 730 méterre. Ez 10 km folyamatos mászást jelentett. A táj viszont gyönyörű. Az aszfalt út jelenléte egy minimális autó forgalmat jelent, így néha el- elmegy mellettünk egy autó. Többnyire bontó érett büdös dieselek. Már elhagytuk a Hurok út önmagába forduló kereszteződését, de még mindig csak felfelé hajtottunk. Az erdő itt már összeborult felettünk és nyáron is kellemes hűs, ami jól esik a tűző nap után.

matrai panorama tura21

A Pisztrángos tó

matrai panorama tura22

Ezt csak úgy itt hagyom, mert kevés a cikkben a fotó

Hamarosan elértük a Disznó-kő őrházat. Amit most csak azért említek meg, mert fölötte a kanyarban kicsit megálltunk szusszanni. A Domoszlói-kapunál említett rövidítés itt csatlakozik be utunkba. Tovább mászva kicsit enyhült a meredekség és hamarosan megérkeztünk a Pisztrángos tóhoz, ahol megpihentünk. Jól esett itt nézelődni, ráadásul a forrásnál újratöltöttem a vizes tasakomat. A két literből alig maradt valami.

A szürke zónában

Innen egy jelöletlen úton indultunk tovább. Ez a forrás után balra megy a Hurok útról, és párhuzamosan halad az egynyomos piros keresz gyalogúttal. Amikor két éve erre jártam kicsit gondozatlan fűvel benőtt út volt ez, de azóta jobban járják, így számunkra is jobban járható. A szakasz vége a 24-es útba torkollik. Előtte azonban lefotóztuk a hordóból készült menedék házat.

matrai panorama tura23

A vadember a hordó háznál

A főúton egy jó 3 és fél kilométeres lefelé várt, amelyen olyan gyorsan túlestünk, mintha nem is lett volna. Balra kanyarodtunk le róla az Imrádi kanyarban, ez a mátraházi elágazó után az első hajtűkanyar.

Jelöletlen széles erdészeti úton haladtunk tovább. Itt kezdődik túránk második szürke zónája. Azt nem mondanám, hogy az út lejtene, vagy szintben menne, de egy kellemes alig emelkedő utacska, amely már szépen mutatja a Mátra északi oldalának panorámáját. Jó időben a Tátra is gyönyörűen látszik.

matrai panorama tura24

A fekete tó télen

matrai panorama tura 4 panorama

Egy újabb panoráma

Ez a pihentető mászás kitartott egészen a Rudolf-tanyáig. Ott viszont egy durva aszfaltos mászás mozgatta meg fáradó izmainkat. Szerencsére nem volt túl hosszú. Az aszfaltról átváltottunk ismét a bütykös gumiknak jobban fekvő erdészeti útra és természetesen tovább másztunk a Werbőczy forrásig. Közben csak egy rövid pihenőt iktatunk be, a Fekete-tó meglátogatásának erejéig. A forrásnál van pad és asztalka tökéletes hely egy kis pihenőre, illetve itt újra feltöltöttem a víztartó tasakomat. Ajánlom mindenkinek. A forrásnak nagyon jó vize van.

matrai panorama tura25

A forrásnál

matrai panorama tura26

Az út télen is járható

Ismét legális utakon

Innen Mátraszentlászlóig lejtőztünk. Ami igen csak ránk fért. A falu határában nem csak az aszfalt várt, hanem utunk kikerült a szürke zónából és ismét teljesen legális útvonalon haladtunk tovább. A település túlsó felén egy újabb emelkedő szívta tovább egyre fogyó erőnket. Szerencsére a sípark és az emelkedő vége nem volt túl messze.

matrai panorama tura27

Mátraszentlászlón. A kép a szemből érkező borulást lett volna hivatott szemléltetni. Szerencsére nem áztunk el.

matrai panorama tura28

A sípark nyáron

Egy vagány aszfaltos lejtő fogadott minket. Utunk beletorkollott a Galyatetőre vezető közútba. Ennek túlfelén immár erdészeti aszfaltút és a sárga briga jelzés vitt továbbra is lefelé. Majd hirtelen satuféket fogtunk. Jobbra egy zöld bringa jelet vettem észre, a fára felfestve, ami eddig nem volt itt. Nézegettük a nyomtatott és az elektronikus térképet, de egyik sem jelölte. Egy fára viszont nagy betűkkel fel volt írva: SZALAJKA. Bükki gyerekként egyből a Szalajka-völgy jutott eszembe, ami ugye képtelenség, hiszen jó 100 km-el arrébb van. Kisilabizáltuk, hogy a Mátrában is van egy Szalajka, ami egy vasúti végállomás. Ide visz le ez a zöld kerékpáros jelzés ami végig földes úton kanyarog. Így a síparktól 7 km-t lejtőztünk, ami ránk is fért.

matrai panorama tura29

Erőnk fogytán. Minden alkalmat megragadunk egy kis pihenésre. Itt éppen gomba fotózás az indok.

A vasútállomás előtt balra a sárga bringás jelzésre váltottunk és ha nem is túl meredek, de 4 km hosszú mászás fogyasztotta tovább az erőnket. Szerencsére utána jött egy jó kis lejtő, amin elértük a Görgőbiki erdészeti aszfaltutat.

matrai panorama tura30

Mára ennyi!

Már csak 5 km volt hátra a túránkból, de természetesen fölfelé. Ez megadta a végső kegyelemdöfést az elcsigázott csapatunknak. Az utolsó kilométereket inkább nevezném vánszorgásnak, mint bringázásnak. De a túrát teljesítettük! Megérte, és egy biztos ide még többször visszajövünk!

A túra tarck-je megtalálható az adatbázisunkban katt IDE!

A képek több bejárásból lettek összeválogatva.

• Distance of tour : 77 km
  • Hardness of tour : Közepes
  • Levels : +2652 m,-2651 m
  • Average slope: 5 %

Támogasd a működésünket

Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?