Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Karbantartas6.1

Az nem is igazi bicajos, aki nem kap defektet (évente többször is). De hogy is kell javítani?

Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik, főleg augusztus végén a királydinnye szezonban.

Defekt megelőzés

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

 Nagyon jó megoldás, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

 Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a folyadékrészeit és eltömíti a lyukat.

schwalbe docblue03

 Ha valaki a két rendszert kombinálja, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

Az alábbi sorok szereléssel kapcsolatos ismereteket tartalmaznak. Mielőtt kijelentenéd, hogy te ezt nem vagy képes megcsinálni, vagy nem piszkolod össze a kezed és olvasatlanul tovább görgetnél adok egy egymillió dolláros tippet:

Legyen mindig nálad egy a bringádhoz való szerszámkészlet, valamint pót belső, gumi leszedő és pumpa. Akkor is ha nem tudod, vagy nem akarod használni azokat. Nincs annál bosszantóbb, ha beüt a probléma és tanácstalanul a fejedet vakarva, vagy boci szemeket meresztgetve állsz az út szélén. Add meg az esélyt másnak, hogy segíthessen rajtad!

Menet közbeni javítás pótbelsővel

Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

Karbantartas6.3

A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.

A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megtaláltuk, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon.

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.

Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK-E!!!

Fújjuk keményre a gumit. Kész vagyunk, folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani. Menet közben, ahogy az előző részben említettem könnyen megbecsülheted a keréknyomást.

Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

Karbantartas6.8

Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Ezzel elérkeztünk a kezdő kerékpáros túrázóknak szánt sorozatunk utolsó részhez. Remélem élveztétek és sok-sok tippet kaptatok tőlünk. Zárásként alább közöljük az előzőrészek neveit linkjükkel, hogy könnyen vissza lapozz arra a részre, amit nem olvastál, vagy ismét bele néznél.

1. rész A túra megtervezése
Ebben a részben adunk néhány tanácsot az első kerékpártúráid megtervezéséhez.

2. rész Az egy és a több napos kerékpártúra
Az egy - és a több napos kerékpártúra ismertetését találod meg ebben a cikkben.

3. rész Éjszaka a természetben
Ebben a részben fontos dolgokat tudsz meg a táborozásról és a tábortűz gyújtás szabályairól.

4. rész Kerékpárszállítás autóval
Az autón való szállítás nagyszerű módja annak, hogy kerékpároddal együtt töltsd a szabadidődet messze a nagyváros zajától.

5. rész Utazás vonaton
Tetszik, nem tetszik a vonatokat nem lehet megkerülni. Szakasz túrákon gyakorlatilag ez az egyik legjobb megoldás, minden nyűgjével, kényelmetlenségével együtt.

6. rész Utazás repülőgépen
Kerékpárt szállítani repülőgépen? Sokak számára már az ötlet is bizarr! Pedig simán kivitelezhető. Ha úgy döntöttünk, hogy kitörünk a Kárpát-medencéből, s egy távolabbi országot szemelünk ki úticélul, előbb utóbb meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy bringánk is velünk repüljön.

7. rész A térkép
Amit a turista térképekről feltétlen tudnod kell.

8. rész A tájoló és használata
Ebben a részben a terepen történő tájékozódás segédeszközét a tájolót ismertetjük.

9. rész Digitális térkép
A Locus program ismertetője.

10. rész Mielőtt elindulnál
Mielőtt elindulnál a bringáddal bárhová ellenőrizd a gumiban a nyomást, a fékek megfelelően fognak-e, a váltó pontosan működik-e, illetve működik e a világítás.

11. rész A defekt
Az nem is igazi bicajos, aki nem kap defektet (évente többször is). De hogy is kell javítani?