Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 01

Tippek és trükkök egy rutinos túrázó tollából.

Kerékpárt szállítani repülőgépen? Sokak számára már az ötlet is bizarr! Pedig simán kivitelezhető. Ha úgy döntöttünk, hogy kitörünk a Kárpát-medencéből, s egy távolabbi országot szemelünk ki úticélul, előbb utóbb meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy bringánk is velünk repüljön.

Az elmúlt húsz évben már több mint harminc alkalommal repültem a kerékpártúráim színhelyére. De miért is jó ez a megoldás?

  • nem kell tízen-húszon órákat vezetni, vagy vonatozni éjszakába nyúlóan, sokkal kipihentebben érkezhetünk meg a túránk helyszínére
  • nem kell egy többmilliós autó elhelyezéséről gondoskodni
  • nem kell visszatérnünk a kiindulásunk helyszínére, hiszen egy másik reptérről is hazatérhetünk

kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 02

Persze már hallom is az ellentábor zúgolódástát, nézzük milyen tévhitekkel kell szembenéznünk a „bringareptetés” tekintetében:

1.) A bringákat mint a reptéri csomagok többségét gondatlanul kezelik, belenyúlnak, összetörik!

Ez az ellentábor legerősebb érve, ugyanis való igaz a repülőgépre feladott csomagok kikerülnek a tulajdonos látóteréből. Engem viszont az elmúlt 30-nál több út során még nem ért komoly kár. Lopás soha nem történt, s kis sérülésekkel megúszták bringáim, de ez is főleg tapasztalatlanságom miatt következett be, előrelátóbb csomagolással megelőzhettem volna a bajt (a csomagolásról később írok).

2.) Nagyon sok macerával jár a bringareptetés! Rengeteg idő megy el az előkészületekre, s a bringa összeállítására a leszállás után!

Igen, a bringa nem vonat, itt nem lehet egészben feladni a gépet, előtte és utána szerelni kell. Ez a szerelés utanként nagyjából 1,5 órát vesz igényben indulás előtt és nagyjából 1 órát leszállás után. De ne felejtsük a gép 600-800 km/h-val suhan ott fenn, ráadásul légvonalban, így ez az idő végül jócskán meg fog térülni.

kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 03

3.) A bringaszállítás szabályai még nincsenek kitalálva, biztosan le fognak húzni a reptéren.

Ez egyáltalán nem igaz, az összes légitársaság honlapján megtalálhatjuk a kerékpárszállítás feltételeit és árát. Így mindenben fel tudunk készülni az utazásra.

4.) A túrakerékpár felszereléssel együtt már olyan súly, melyet már csak nagyon költségesen lehet feladni a repülőre.

Igen, a légiközlekedésben nagyon nagy jelentősége van a kilogrammoknak. Ha túrakerékpárral + 30-40 kilogrammnyi poggyásszal indulunk útnak, akkor ennek már jelentős ára van. Ha viszont okosan pakolunk, s beleférünk a 32 kg-os poggyászkeretbe (kerékpárral együtt), akkor nem kell olyan mélyen a zsebünkbe nyúlni.

Nos az olvasottak után bármelyik tábort is erősíted, előbb utóbb el fog jönni életedben az a kerékpártúra, amikor fontolóra veszed majd a repülést, mint utazási lehetőséget. Nézzük, mire kell figyelned, mielőtt kimész a repülőtérre?

kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 04

  1. A legtöbb légitársaság járataira az interneten tudsz jegyet vásárolni. A budapesti vonatkozásban jelentős fapados légitársaságok honlapján már a foglalás során be tudod állítani a „sportfelszerelést”, mint poggyászt, így az árát rögtön bekalkulálja a repülőjegyedbe. A Wizzar jelenleg 30 euróért (9950 Ft), a Ryanair pedig 60 euróért (20 600 Ft) viszi a kerékpárokat egy útra. Azonban mindkét légitársaság megemlíti, hogy a poggyász maximális súlya 30 kg lehet, magyarul a 16 kilós gépünk mellé még bőven befér poggyászunk nagy része is. A kerékpáros táskák, derékalj, ruhák ráadásul még védik is a gép érzékeny részeit az ütődésektől.
  2. A kerékpárt – ha itthonról indulsz – még érdemes otthoni körülmények között felkészíteni a repülőútra. Ehhez szükséged lesz egy nagy méretű kartondobozra. A kerékpárboltok ilyenben kapják az új bringákat, s általában ingyenesen lehet tőlük kérni egy-egy darabot. Ha leszereljük a kerékpár kerekeit, pedáljait, ütközésig benyomjuk nyergét, s elfordítjuk, vagy leszereljük kormányát, akkor a ebbe a dobozba simán be fog férni a bringa, s a felszerelésünk is. Viszont érdemes még hungarocell-lel, polifoam csőszigetelővel, pukkanós fóliával vagy egyéb ütés gátó anyaggal kibélelni a dobozt, különösen a gépünk érzékeny pontjain. Ja és ne felejtsük el kiengedni a kerekekből a nyomást, mert tízezer méteren jóval alacsonyabb a külső nyomás, így eldurranhatnak (én a kerekek védelme céljából 1,5-2 BAR-t bent szoktam hagyni, eddig soha nem volt belőle probléma).
  3. A dobozt vonaton, vagy akár a reptéri busszal is ingyenesen ki tudod szállítani a reptérre (persze legkényelmesebb még mindig az autó). S emellett mindenképp használd ki a kézipoggyász általában 8 kg-os súlykeretét. De vigyázz, tiltott tárgyak ne kerüljenek ide, ezeket el fogják venni (a biciklizár és a szerszámok is ilyenek!!!).
    kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 05
  4. A reptérre érkezz legalább 2 órával az indulás előtt! Minél gyorsabban próbálj beállni a check-in pulthoz, mert a bringák egy kicsit több törődést igényelnek, mint a normál csomagok. Ha előre foglaltad a sportszer szállítást és nem vészesen túlsúlyos a csomagod, akkor valószínűleg minden simán fog menni.
  5. A leszállás után a bringád ne a futószalagnál várd, ahová a többi csomag érkezik, általában külön hozzák be az érkezési csarnokba. Én még itt össze szoktam állítani a gépet, mert kint már egyre nagyobb a tömeg. Ha úgy látod, hogy nagy kárt tettek a bringádban az utazás során ezt is még itt tudod jelezni, később már aligha (nekem erre még soha nem volt szükségem).
  6. A reptért elhagyva a dobozzal melyben a bringád utazott két dolog történhet: vagy otthagyod a reptéren, vagy pedig a reptér közelében keresel neki rejtekhelyet, esetleg az első szállásodig még elviheted, ha innen térsz haza, akkor ez sokkal könnyebb lesz számodra.
  7. Ha eltérő reptérről utazol haza, érdemes előre lecsekkolni a városban a kerékpárboltokat. Nekünk eddig mindig sikerült dobozt szereznünk a hazaútra. A doboz szállítása rövid távon nem jelent túl nagy problémát, csak egy megfelelő hosszúságú gumipók kell hozzá és persze egy kis bátorság is. Az autósok biztos, hogy meg fogják tartani a másfél méteres oldaltávolságot.
    kezdo kerekparos turazok kalauza 06 repulo 06

A következő részben az időjárással fogunk foglalkozni.