Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Tartalomjegyzék

A váltó rendszer egy olyan mechanizmus, amely lehetővé tesz a lánc mozgását az egyes lánckerekek között. A váltók terelik a mozgásban lévő láncot az egyik lánckerékről a másikra, A váltókar ás a váltó között a bowden közvetíti a váltásirányát. A váltókarral megfeszítjük a bowdent a váltó a benne lévő rugó ellenében elmozdul, létrehozva a váltást. A váltókart a másik irányba mozgatva a bowden lazul és a váltó rúgójában tárolt erő a elmozdítja azt, létrehozva a váltást a másik irányba.

HatsovaltoR

Hátsó váltó felszerelése

  1. Szereld fel a váltót a váltópapucsra
  2. Vezessük át a láncot a váltógörgőkön
  3. Felső görgő tetején és a jobb oldalán meg a lánc, az alsó görgő bal oldalát érintve a görgő alján fut tovább.
  4. Szereld össze a láncot
  5. Állítsd be a váltó „L" végállás csavarját úgy, hogy a váltó ne dobja le a láncot. l
  6. Állítsd be az „H" végálláscsavar úgy, hogy a váltó ne dobja le a láncot.
  7. Szereld be a váltóba a bowdent.
  8. Rakj a bowden végére záró sapkát.

Hátsó váltó leszerelése

  1. Oldd ki a bowdent a váltóból.
  2. Bontsd meg a láncot, vagy a váltókanalat, hogy a lánc kiszabaduljon belőle.
  3. Oldd a váltó rögzítését.
  4. Szereld le a váltót.

Hátsó váltó beállítása

Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.

A következőket kell tenned:

Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve.

A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő (1-2) a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), a harmadik, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található (3) pedig a bowden hosszát lehet szabályozni ezt kézzel lehet csavargatni.

(Figyelem az összes SRAM  és némelyik Shimano váltóról ez a csavar hiányzik!) Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az szélső fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)

A harmadik csavarral a finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdenen feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul. Léteznek ún. Low-Normal (vagy Rapid Rise) Shimano váltók, ezeknél a váltás iránya fordított, ezt vedd figyelembe. Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.

Hatsovalto2R

Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowdenfeszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.

Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bovdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.


A váltó kenése:

  1. Váltsd le a láncot a legkisebb fogaskerékre.
  2. Takarítsd meg a váltót. Legyen kosz és zsírmentes minden része.
  3. Szereld ki a két terelőgörgőt a váltó kanálból.
  4. Vizsgáld meg a váltógörgőket. Ha kopott, akkor újat kell venned!
  5. Takarítsd meg a görgőket kívülről.
  6. Vedd le a két porvédőt a görgőkről.
  7. Húzd ki belőle a siklócsapágyat.
  8. Takarítsd meg a siklócsapágy felületét, valamint a görgő belsejét.
  9. Kend be zsírral a siklócsapágyat.
  10. Tedd be a siklócsapágyat a váltógörgőbe.
  11. Tedd bissza két oldalra a megtakarított porvédőt.
  12. Szereld össze a váltókanalat a lánccal. Ügyelj rá hogy hol fut a lánc. A felső görgőn az óramutató járásával megegyezően fut, az alsón ellentétesen.

Bowden csere

A váltás nehezen megy, a bowdenek rozsdásnak tűnnek. Ez több éve használt, nem karbantartott rendszernél fordulhat elő. Azonnali bowden és bowden ház csere javasolt.

  1. Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  2. A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  3. Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  4. Szereld ki a váltókarból a bowdent. (Ennek hogyana váltó típusonként változó, ezt keresd a váltód műszaki leírásában)
  5. Vedd le a bandázst a kormányról ha a bowdenház alatta fut.
  6. Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
  7. Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy váltó bowdenházat használj ne fék bowdenét. Ez a műanyag alatt hosszirányú drótszövetet használ, valamint vékonyabb mint a fékbowden ház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.

    bowdenházR

  8. Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
  9. Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
  10. Szereld fel a vázra a bowdenházakat. A kormányin rejtett bowden vezetés esetén rögzítsd vagy két helyen szigetelőszalaggal a bowden házat.
  11. Bandázsod be a kormányt. (ha szükséges.)
  12. Tedd be az új váltó bowdent a váltó karba.
  13. Fűzd végig a váltóbowdent a házakba
  14. Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
  15. Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  16. Állítsd be a váltót.

Van egy másik lehetőség is erre a problémára, amit személyszerint nem javaslok, mert csak szükségmegoldás, és a váltás precízsége nem olyan lesz, mintha új bowdent és házat raknánk fel a kerékpárra.

  1. Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  2. A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  3. Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  4. Finom dörzspapírral dörzsöld át a bowdent, hogy szép fényes legyen
  5. Fújj, vagy csöpögtess a bowdenházakba egy kevés finom olajat.
  6. Fűzd végig ismét a váltóbowdent a házakba
  7. Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
  8. Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  9. Állítsd be a váltót.

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!

Ezt a cikket a Hungarobike kerékpárbolt lektorálta.

Kedves Felhasználó!
A cikkben található tanácsok és szervizelési stratégiák álltalános jellegűek és nem alkalmazhatók minden esetben. Az ebből eredő hibákért az oldal nem vonható felelőségre. Szakmai problémák felmerülése esetén ajánlatos szakszervizt igénybe venni!