Magazin - Technika/Tesztek
Írta: Olaf
2016. július 05. kedd, 20:37

MeridaCyclocross500.01A Budai-hegység turistaösvényein meglehetősen furcsán néztek koskormányos gépemre.

 

 

A történet azzal kezdődött, hogy a Merida One-Twenty tesztelése után, a forgalmazó megkérdezte lenne-e kedvem tesztelni és bemutatni egy Merida cyclo cross bringát. Már korábban is szerettem volna egy ilyen bringát kipróbálni, - mert foglalkoztatott, hogy túrázásra is jó választás lehet-e,- így nagy örömmel mondtam igent a felkérésre.

 

Miután átvettem a kerékpárt tüzetesen szemügyre vettem. Az első, ami megragadott a színe volt. Igen, kedves olvasó, ha nyomon követsz minket, te is ismerősnek találod, hiszen a korábban tesztelt Merida BIG.SEVEN eLITE 600 bringának ugyan ilyen színe volt. Feleségem meg is jegyezte, hogy de jó, a kedvenc színében hoztam újra kerékpárt.

 

Nos, miután kielemeztük a ma divatosan égkéknek nevezhető, de a régi rendszerben csak strandkorlát kékként emlegetett színt, nézzük meg közelebbről a bringát.

 

MeridaCyclocross500.02

Szóval, nézzük közelebbről.

 

Technikai paraméterek

A Merida Cyclo Cross 500 élettartam garanciás alumínium vázzal rendelkezik, amelybe csak tárcsafék fogadására alkalmas, a váz színére fújt karbon villát raktak. A kormánycsapágy a mai trendeknek megfelelően X Taper rendszerű.

 

A kerékpár láncvillája 430 mm hosszú, ami elméletileg lehetővé tenné, túracsomagok felszerelését, mivel ekkora távolság már elég szokott lenni, hogy tekerés közben a sarkunk ne érjen bele az oldalra lógó túratáskákba. Csomagtartó szem viszont nem igazán van a bringán. (A támvillán ugyan van egy - egy előkészített szem, illetve lent a támvillát összekötő csövön is van egy lyuk, de ezt véleményem szerint inkább sárvédők felfogatására tervezték. (Az első villán viszont ilyen nincs.) Érdekes, sőt működőkepés lehet a korábban bemutatott Thule csomagtartó rendszer feltelepítése erre a kerékpárra.

 

MeridaCyclocross500.03

Nem okozott gondot számára az aszfalt elhagyása

 

A Maxis Mud Wrestler gumik tárcsafékes aggyal szerelt kerekeken feszülnek. Hátul 11- es lánckerék sor található 11-28 fogkiosztással. Középen Shimano RS5000 hollowtech 2 rendszerű 46-36 fogkiosztású hajtókar található. Ezek a kerékpárok pedál nélkül kerülnek forgalomba, így mindenki felrakhatja a neki tetsző taposó-, vagy patentpedál rendszert.

 

A váltásról 11 sebességes Shimano 105 gondoskodik. Tetszett, hogy mind a két váltó, sőt a fékváltókar is azonos termékcsaládból került ki, nem innen – onnan összeválogatott alkatrészekből, így tökéletes egységet mutat a rendszer. A bowdenek természetesen rejtett vezetésűek. Mind a váltó, mind a fék üzemeltetéséhez szükséges huzalok a vázon belül futnak.

 

A bringa megállításáról a Tektro Spyre bowdenes tárcsafék gondoskodik. Érdekessége, hogy mindkét oldalon dugattyú nyomja a tárcsához a fékbetétet. A gép kormányán találunk egy kiegészítő fékkart is. A 80-as évek „verseny" bringáján felnőttek egyből rá is vágják, hogy konfort fékkar! Ami végül is igaz, csak ez sokkal igényesebb megoldás.

 

MeridaCyclocross500.04

A kerékpár „irányítópultja" a kiegészíő fékkarral.

 

Így néz ki ez a 9,8 kg súlyú kerékpár röviden, amit 399 000 Ft (2016-os ár) leperkálása után már vihetsz is haza. De ennyi rizsa után nézzük meg mit is tud.

 

Menetközben

A Merida Cyclo Cross 500 számomra hihetetlen kényelmes volt. Szerencsére a kapott bringa pont a méretem volt. Először aszfalton hajtottam meg, ment is mint a rakéta. Nem volt a váz kemény és rázós, amit a karbon villának és a 4 bar nyomáson használt gumiknak tulajdonítottam. A külső egyébként nagyon jól viselkedett aszfalton is. Jól gördült, nem volt zajos, kanyarokat is stabilan vette. A hazai utakra el sem tudok ennél jobbat képzelni. (Sajnos!) Ezt úgy mondom, hogy van egy Cr-Mo vázas országúti bringám is, amivel régebben elég sokat közlekedtem.

 

Az aszfaltot elhagyva kezdődik számomra a kaland! Ezt ezzel a bringával is megtettem, elvégre erre (is) készítették. Nagyon jól mászott erdei utakon. Annyira közvetlen volt a hajtás, hogy lehetetlen volt nem észrevenni. Remekül reagált a pedálozás intenzitásának változására. Sok helyre fel lehet vele mászni, ez főleg erőnlétünk (mert hát a 36-28 nem egy komoly hegyi áttétel) és ügyességünk kérdése. Ha elfogy valamelyik és le kell szállnunk a bringáról, akkor a majdnem 9,8 kg-os bringát tolni, vagy cipelni gyerekjáték.

 

Rengeteg vízmosást, köves, gyökeres részt abszolváltam egy gyors leszállással, átemeléssel, majd nyeregbe pattanással.

 

MeridaCyclocross500.05

Erdei utakon...

 

Lejtőzni is lehet vele. Kicsit időutazásnak tűnt a dolog. Olyan volt, mintha visszacsöppentünk volna a 80-as évek közepére, a 90-es évek elejére a merev montik világába. Aki akkor CC-zett, annak ismerős lesz az érzés . A mozdulatok, mint kiderült, a mai napig bennem vannak. Itt egyébként nagyon jó szolgálatot tett a kiegészítő fékkar is.

 

MeridaCyclocross500.06

Nem bíznak semmit a véletlenre! Átütőtengelyes agyakkal szerelték a kerékpárt.

 

Ha már fék akkor kicsit beszéljünk a fékrendszerről. Azt tudnotok kell, hogy én bowdenes tárcsafékek mellett tettem le a voksot, amely bár gyengébben fog, mint hidraulikus társaik, viszont egyszerűsége miatt akár az árok partján is megszerelem. Számomra ez fontosabb, mint a brutál fékerő. (Ízlések és pofonok.)

 

Nagyon örültem, hogy erre is ilyen típust szereltek. Ráadásul menet közben is kipróbálhattam a Tektro rendszerét, ami mindkét dugattyút mozgatja és neki nyomja a pofákat a tárcsának. (Szemben a csak egyik pofát nyomó rendszerektől, ahol a pofa a tárcsát a másik fix pofának nyomja neki és így jön létre a fékhatás.)

 

MeridaCyclocross500.07

A Tektro tárcsaféke, a hátró papucs belső oldalára került, véleményem szerint a lehető legjobb helyre.

 

Szóval fogott ez a fék, szépen megállította mindenhol a bringát, de ennyi. Nem volt mögötte semmi extra. Én kicsit többet vártam tőle. Szívesen szétszedtem volna, hogy közelebbről megvizslassam nem-e valami beállítási problémája lehet - és ezt olvasva a forgalmazó ijedten a szívéhez kap-,de mivel teszt gép volt, így nem tettem. (A Bikefunnál sem kapott senki szívinfarktust.)

 

Mire jó, kinek ajánlanám?
Összességében nagyon tetszett a Merida Cyclo Cross 500 bringája. Jó lehet azoknak, akik elsősorban aszfalton tekernek, de nem akarnak zavarba jönni ha el fogy a szilárd burkolat alóluk. A bringa szereti a hosszú távú utakat, te is kényelmesen fogod magadat érezni egy egész napos Balaton kerülésen, vagy a Pest-Buda Kerékpáros Körtúra teljesítése közben. Kiváló az egynapos, hátizsákos túrákra, de akár, ahogy fentebb említettem, meg lehet próbálni a csomagos túrázást is vele. Véleményem szerint sokunk számára tökéletes bringa lehet.

 

További infók a Bikefun oldalán

 

Hozzászólások:
 

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.

 

 

Rejtett menü tájegységek

Hidden banner

Rejtett menü szállások

Rejtett menü

Az oldalunk sütiket használ (nem az ehető fajtát).

Amennyiben szeretnéd tovább használni az oldalunkat kérjük kattints ide: