Magazin - Technika/Tesztek
Írta: Olaf
2017. június 19. hétfő, 05:41

Csalas-ebike-vagy-nem01E-bike-os élmények

 

 

Sokan vannak akik előítélettel kezelik az elektromos, hajtásra rásegítős (pedelec) kerékpárokat. Ráadásul, teszik azt úgy, hogy ki sem próbálták. Itt jelzem, a „- Mentem egy kört a Bringaexpón vele!" nem elegendő a kipróbálásához. Az ilyen rövid távon szerzett benyomásokra alapozni nagy hiba.

 

A közelmúltban sikerült 150 km-t bele tennem egy Shimano STEPS rendeszerű elektromos trekking kerékpárba. Úgy ez, illetve korábban tett hosszabb-rövidebb útjaim alapján nyilatkozhatom a címben említett kérdésben. Mielőtt azonban megválaszolnám ezt a kérdést, ismerjük meg magát a bringát, és a vele szerzett tapasztalataimat.

 

Mi is az e-bike
Fentebb már említettem ezt a furcsa szót, hogy pedelec. Mit is jelent ez pontosan?

 

A pedal+electric+cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. A pedál fordulatát vagy a pedálozási nyomatékot figyeli egy szenzor, amely a rásegítés erősségét vezérli. A rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működik, azt elérve azonnal leáll.

 

Kalandozasok Hodmezovasarhelyen 01 08

 

A technika, amely alattam feszült
Tesztem során én egy olyan Shimano STEPS kerékpárt használtam, amely -Most kapaszkodj meg!- automata váltórendszerrel rendelkezett. Ez pontosan azt jelenti, amire gondolsz: Önmagától vált sebességet, Miután remélhetőleg felkeltettem a kíváncsiságodat nézzünk egy kis technikai leírást.

 

A kerékpár váza egy ebben a formában kereskedelmi forgalomban nem kapható alu váz volt, amelynek merevségét az egy RST nyakban 30-35 mm-t rúgózó villája próbálta nem túl sikeresen csökkenteni. A fékezésről a Shimano hidraulikus tárcsafékei gondoskodtak.

 

Csalas-ebike-vagy-nem02

 

A bringa a STEPS E 6000 sorozatú hajtásrendszerét viselte. Ez áll egy középmotorból, egy 38 fogas hajtóműből, egy akkumulátorból, egy hajtásüzemmód kapcsolóból, egy 8 sebességes tárcsafékes Alfine agyváltóból, ennek automata váltását segítő motor egységéből, illetve vezérlő egységéből, valamint a rendszer agyából, a kerékpáros komputerből.

 

A kerékpár nyergébe ülve első látásra a vezérlő rendszer letisztultsága tűnt fel. A komputer a kormányszárra volt helyezve. A bal kezemnél lévő gombok a motor rásegítését, a jobb kezemnél lévők az agyváltó működését voltak hivatottak vezérelni.

 

A motor 4 fokozatban segíti a hajtást: Eco, Normal, High és Off azaz egyáltalán nem. Gondolom sokakban felmerül a kérdés, hogy mekkora a hatótávolsága a rendszernek. Sajnos ez az amit nagyon nehéz megbecsülni, mivel nagyon sok mindentől függ. A teljesség igénye nélkül íme egy két paraméter: akkumulátor kapacitása, mely üzemmódban használjuk, emelkedők/lejtők mennyisége, meredeksége, szélirány, út állapota, guminyomás, kerékpáros súlya, pedálozási stílus, stb.

 

Csalas-ebike-vagy-nem03

 

Ha kicsit elveszettnek érzed megad eme sok adat kapcsán, azt nem csodálom. Mindenesetre ezek után már tuti, hogy érted, hogy a kijelzőn lévő hatótávolság adatok miért csak becsült adatok, és miért változhat az utad során. Tájékoztatásul azért elárulom, hogy teljesen feltöltve az alábbi adatokkal számolt a rendszer elindulás előtt:

 

  • Off: Ezt nem magyarázom.
  • Eco 125 km
  • Normal: 85 km
  • High: 60 km

A rendszer másik lelke a Shimano Alfine 8 fokozatú automataváltó rendszere. Ezt szintén a komputer vezérel, illetve abban lehet jó néhány beállítással testreszabni. A vezérlő gombokkal lehet választani manuál és automata váltás között, illetve manuál módban a váltást vezérelni.

 

Az agyváltó, mint korábban említettem egy 8 sebességes Alfine tárcsafékes agyváltó. Áttételskálája 307%. Ez láncváltós kerékpárok fogszámához viszonyítva az alábbiakat jelenti:

 

  • 38 fogas lánckerék
  • 31 fogas lánckerék
  • 27 fogas lánckerék
  • 24 fogas lánckerék
  • 20 fogas lánckerék
  • 16 fogas lánckerék
  • 14 fogas lánckerék
  • 12 fogas lánckerék

 

Mint láthatjátok az egyes fokozatok közötti elég nagyok az ugrások. Ez menet közben engem kicsit zavart, mivel nem ehhez vagyok szokva. Ezt el kell fogadni, mint az agyváltó velejárója.

 

Csalas-ebike-vagy-nem04

 

Az élmény
A kerékpárt városban használni nagyon kellemes és kényelmes volt. A bringa jól gyorsult, az automata váltó miatt nem kellett figyelni a váltásra, csak a környezetre. Megállásnál a rendszer automatikusan indulási fokozatba vált. Így nem ért az a tipikus e-bikeos betegség, hogy megállásnál egy nagyobb fokozatban maradva, 100%-ban kell dolgoznia a motornak, ami az akkumulátort a kelleténél jobban meríti. Nagyon tetszett, hogy a váltót manuál módban használva is a rendszer megállásnál automatikusan elindulási üzemmódba váltott. Kellemes volt egy idegen várost ezzel a kerékpárral felfedezni.

 

Hosszabb túrán az automata váltás előnyei nem jöttek elő. Sőt!

 

Földes úton jobb volt manuális módot használni, mivel ott ahhoz a sebességhez én jobban kedveltem a könnyebb, pörgetősebb hajtást. (Ezt a rendszer viszont úgy érzékelte, hogy váltania kellene nehezebb fokozatba.)

 

Alkalmam volt viharos szembe szélben is használni. Itt is a manuál mód volt a megfelelő, mivel pont egy váltás határán tekertem és az automatika nem tudta eldönteni, hogy melyik fokozatban kellene mennem, így folyamatosan le-fel váltott. Szerencsére ezt a manual mód megoldotta.

 

Csalas-ebike-vagy-nem05

 

Furcsa volt az automatika alapértelmezett beállítása is. Elindulsz szépen a géppel és sík úton folyamatosan gyorsulsz. A váltó meg dolgozik. Mire eléred a 25 km/h sebességet a rendszer szépen lerakta a 8-as sebességre. És akkor... a rásegítés leáll és nyomhatod combosan, szemed, (erőnléttől függően) majd kiugrik a helyéről. Olyan, mintha egy falnak ütköztél volna.

 

Jelzem ezt az érzést minden eddig próbált e-bikenál éreztem. Oka, hogy erősebb fokozatban tekersz és a rásegítés leállásánál ez hirtelen neked is erős lesz.

 

Szerencsére ez állítható volt a bringán és a rásegítés végén (25 km/h) még csak az utolsó előtti sebességben volt a rendszer, így viszonylag könnyen lehetett vele tekerni. (Itt jegyezném meg az én erőnlétemhez jobban illett volna az eggyel még könnyebb fokozat.) Az utolsó fokozatba csak lejtőn, illetve 30 km/h sebességnél váltott le.


Ennek előnyét a túra alatt vettem észre. Amíg az alap beállítást használtam a sebességem 25-26 km/h volt. Amikor átállítottam a rendszert, akkor a sebességem 27 km/h-ra nőtt. Szóval érdemes ezt észben tartani és figyelni rá.

 

Csalas-ebike-vagy-nem06

 

A tesztem során használtam a bringát városban, egy 90 km-es és egy 60 km-es túra alatt. A városban eco üzemmód volt a legjobb. A túrán normál üzemmódban tekertem, illetve a viharos szembeszélnél vettem igénybe a high-t.

 

Az első túrámat 70 km-esre terveztem, normál üzemet választottam, ami elvileg 85 km-es hatótávot jelent. A túrából a 70 helyett 90 km lett, és az akkumulátorban szerintem a végére még 20 km hatótáv maradt. Mit is jelent ez? Síkon többet lehet menni, sokszor tekertem 25 km/h felett, amikor a rásegítés nem működött.

 

Összességében nagyon kellemes volt a Shimano STEPS rendszere. Élmény volt vele a bringázás.

 

Csalás, vagy nem csalás?
Miután megismerkedtünk vele, ideje a címben szereplő kérdéssel is foglalkozni. Vajon csalás e-bike-on tekerni?

 

Közösségi oldalon tettem fel azt a kérdést, hogy kinek mi a véleménye a PEDELEC-ről. A reakciók meglepőek voltak. Volt, olyan kerékpáros csoport, ahonnan még a posztot is eltávolították, mert hogy az nem bicikli, meg vegyenek ilyeneket a rokkantak, meg kipróbáltam az EXPO-n és nem jött be. (Mondjuk jelzem, egy 5 perces kipróbálás az mindenre jó csak vélemény alkotásra nem.)

 

Ezekből a fanatikus és szélsőséges megnyilvánulásból csak arra lehet következtetni, hogy nem feltétlenül a fanatikus kerékpáros lesz a célcsoport.

 

Csalas-ebike-vagy-nem07

 

Kicsit olyan érzésem támadt, mintha visszarepültünk volna az időben az 1800-as évekbe és menne a vita az éppen megjelenő első automobilok pártolói és a lóbarátok között.

 

Sokan írták, hogy barátnőjüknek, vagy idős korukban szívesen vennének ilyet, hogy kiegyenlítsék a teljesítmény különbséget, vagy munkába járáshoz jó lenne. A negatív hozzászólásokat le sem írom. Úgy tűnik hazánkban még keresi helyét ez a kategória, ami sajnálatos. A megjelenése óta eltelt idő és a külföldi eladási adatokat figyelve kitűnik, hogy a létjogosultságáról már évek óta teljesen fölösleges beszélni.

 

Az elektromos kerékpár és a kerékpár nem egy kategóriába sorolható jármű, olyan mintha a motorkerékpárt és a kerékpárt hasonlítanánk össze. Teljesen értelmetlen. El kell fogadni hogy, a kétkerekűek kategóriájában az eddigi két fő alcsoport mellé egy újabb keletkezett.

 

Ez a rendszer egy átmenet az emberi erővel hajtott és a motorizált járművek között. Hiszen tekerni kell, hogy menjen, de a motor miatt gyorsabban és némiképp könnyebben veheted vele az akadályokat (szembe szél, emelkedő) Sportosan használva igen csak meg tudsz izzadni vele, ha útközben lemeríted akkor meg pláne.

 

Csalas-ebike-vagy-nem01

 

Egy módon tudsz csalni, ha hagyományos bringások között „villogsz" és különböző navigációs, közösségi programok eredményit (adott idő/távolság) úgy osztod meg, hogy elfelejted közölni, hogy a te lovad elektromos. De most őszintén, kit csapsz-be? Csak saját magadat. ..

 

A pedelec-ben hatalmas élményfaktor rejlik. Menj el egy szaküzletbe, hagyd otthon minden előítéleted, csak tudni vágyó érdeklődő énedet vidd magaddal. Próbáld ki, vagy bérelj egyet egy fél napra. Utána tudsz mondani reális véleményt.

 

Hozzászólások:
 

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.

 

 

Rejtett menü tájegységek

Hidden banner

Rejtett menü szállások

Rejtett menü

Az oldalunk sütiket használ (nem az ehető fajtát).

Amennyiben szeretnéd tovább használni az oldalunkat kérjük kattints ide: