Magazin - Műhely
Írta: Bringadoki
2017. augusztus 24. csütörtök, 00:00

KiralydinnyeDefektelünk...

 

 

Mi is ez a növény?
A királydinnye a királydinnyefélék (Zygophyllaceae) családjába tartozó, egynyári, kétszikű gyomnövény.

Kiralydinnye

A növény hosszú, hengeres gyökerű, tövétől elágazó, elfekvő szárú, átellenes levélállású, apró sárga virágait a levelek tövében hozza. Termése toktermés, amely öt részterméskére esik szét, ezek mindegyike négy tüskét visel. A tüskék főként a szaporodást szolgálják, hiszen a legelésző állatok szőre közé akadva messze eljuttathatják a növény magjait, egyúttal azonban gyakran megkeserítik a túrázók, kerékpárosok, háziállatot sétáltatók életét is.

 

A királydinnye népi gyógyászatban szórványosan alkalmazott gyógynövényként ismert: termését az ősi kínai népi gyógyászatban a libidó fokozására és a termékenység elősegítésére használták (Miért nem lepődök meg? :D ), természetes afrodiziákumként, de állítólag kedvező hatást fejt ki a szív- és érrendszerre is, a koleszterinszint csökkentésével.[4] Jótékony hatásai vélhetően a benne fellehető zsíros olajokra, szaponinokra és flavonoidokra vezethetők vissza; a tesztoszteron-termelésre kifejtett állítólagos pozitív hatásait a kutatások eddig még nem erősítették meg.

 

Kiralydinnye02

A termés alakjából adódóan legalább egy tüske mindig felfelé áll.

 

 

A királydinnye termését augusztus közepétől tudjuk összeszedni

 

Defekt megelőzés

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

 

Nagyon hatásos védelem, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

 

Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve én eddig a SLIME és az OKO nevű folyadékokat alkalmaztam. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a defektgátló részeit és eltömíti a lyukat. A kettő között különbség, hogy a Slime-ra két év garanciát vállal a gyártó, a másiknál nincs ilyen megkötés, ami gyakorlatilag végleges javítást jelent. Az OKO-nak van olyan verziója, amely akár a 7 mm-es !!! lyukat is tömíti. (Az egy golyós puska lövedékének átmérője. Nem véletlen hogy a NATO is alkalmazza.) Ezt egyébként korábban teszteltem. Végleges javítást nem végez, de haza lehet jutni ekkora lyukkal a gumiban.

 

Két változatban is beszerezhetjük ezeket. Vagy eleve olyan belsőt veszünk, ami ezzel fel van töltve, vagy a már meglévő belsőnket töltjük fel a tubusban megvásárolható SLIME-al. FIGYELEM! Utólagos töltésre elsősorban az autószelepes belsők alkalmasak!

 

Van még egy módszer, amikor a külső és a belső közé egy defekt gátló szalagot teszel., de tapasztalatom szerint írtó macera berakni és a legtöbbször ez csípi ki a gumit az illesztésénél. Szóval az ilyet inkább mezzőzd.

 

Ha valaki a két rendszert kombináljha, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

 

A pótbelső
Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

 

Karbantartas6.3


A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.



A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

 

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

 

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

 

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon. Ez a lépés kihagyható, ha kezünkkel végig simítjuk a külső belső oldalát és megtaláljuk benne az, ami a lyukat okozta.

 

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.



Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK_E!!! 

 

Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani.



Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

 

Karbantartas6.8



Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

 

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

 

 

Hozzászólások:
 

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.

 

 

Rejtett menü tájegységek

Hidden banner

Rejtett menü szállások

Rejtett menü

Az oldalunk sütiket használ (nem az ehető fajtát).

Amennyiben szeretnéd tovább használni az oldalunkat kérjük kattints ide: