vartura

Célunk egy olyan hegyikerékpáros túra megalkotása volt, amely a Bükkalján kanyarogva felkeresi a térség településeit és várait.

Technikai paraméterek:

• 89 km
  • 2393 m szintemelkedés
  • 9  kötelezően meglátogatandó helyszín
  • 7 vár
  • 1 ajánott opció

A túra teljesítésének feltételei

A túrán 9 ellenőrző pont van, amelyet fényképezned kell, és 4 ellenőrző kérdésünkre a helyszínen találod meg a választ. Figyelj arra, hogy a fényképezőgép dátum, és idő beállítása megfeleljen a valóságnak.

Fontos! Az összes ellenőrző pontot úgy kell fotóznod, hogy a bringád is rajta legyen a képen.

Az útvonal nagyrészt földúton található, így hegyi, illetve krossz kerékpárral célszerű teljesíteni. Az utak többnyire kétnyomosak. Figyeljünk az időjárásra, mivel a saras körülmények igen megnehezíthetik az utat.

A túra nincs kitáblázva. Teljesítése tájékozódó képességedet szándékosan igénybe veszi. Ajánlott GPS, a Bükk turista térképe, Heves megye turisztikai információs térképe. Az útvonal 10 települést érint, ha nem vagy biztos a dolgodban kérdezd meg a helyieket!

A kerékpártúrát nem muszáj egyszerre teljesíteni. Az bármelyik ellenőrzőpontnál megszakítható, Ami fontos, a túra megszakításakor és az ott történő újrakezdésekor az ellenőrzőpontot fényképezni kell.

A túra nem csillagtúra, az ellenőrzőpontjait egymás után kell felkeresni. Mickolcról Egerbe vagy fordítva is teljesíthető.

A kerékpártúra befejezése utáni teendők

A túra teljesítése után az ellenőrzőpontok fényképeit, és a kérdésekre adott válaszokat küld el az info@holkerekparozzak.hu e-mailcímre. Ha a képek mérete nagy, akkor válassz valamilyen fájlküldő programot katt IDE!

Két héten belül értesítünk, hogy elismerjük-e a teljesítésed, vagy elutasítjuk. Sikeres teljesítéshez szükséges az összes fénykép megléte, a fényképezőgép idő és dátum beállításának helyessége, és az ellenőrző kérdésekre adott helyes válasz.

vartura

• A teljesítők egy egyedi emléklapra jogosultak amelyet e-mailben kapnak meg.
  • Továbbá felkerülnek a teljesítők névsorára a weboldalon.
  • A többszörös teljesítést, illetve az egynapos teljesítést a weben külön jelöljük.

Az útvonal

(Miskolc) Diósgyőr- Kisgyőr- Latorút- Kács- Cserépváralja- Cserépfalu- Bükkzsérc- Bogács- Szomolya- Eger

Ha a települések története, látnivalói bővebben érdelelnek, kattints a nevükre!

Bükkaljaváraiterkep

Fontos!
Az útvonal módosításának jogát fenntartjuk. Azonban, ha valaki egy korábbi verzióban kezdte el a túrát, annak elfogadott a módosítás előtti útvonal teljesítése is. Ennek igazolására szolgál az induló fotó, illetve a fényképezőgép memóriájában a pontos dátum beállítása.

Az ellenőrző pontok

1. Diósgyőri vár

1. Kérdés: Melyik király szobra áll a vár előtt?

DiosgyoriVar

2. Őrs úr vára és Latorvár

2. Kérdés: Latorvárat milyen néven jelölték egy 1777-es felmérésen? (Válasz az ismertető táblán!)

Latorvar

3. Kácsi vár

KacsiVar

4. Cserépi vár

3. Kérdés: Mikortól végzik a miskolci régészek a vár régészeti feltárását? (Válasz az ismertető táblán!)

CserepiVar

5. Kaptárkő

4. Kérdés: A falu határában hány kaptárkő található? (Válasz az ismertető táblán!)

Kaptarko

EgriVar

Útleírás

0 km

Utunkat Miskolc Diósgyőr részén a Diósgyőri várnál indítjuk (Fotó). Komlóstető városrésztől a zöld túrajelzésen földes úton haladunk tovább. A jelzést követjük Kisgyőrig.

14 km

Kisgyőrt a temetőnél érjük el. Továbbra is a zöldön haladva szeljük át a települést. A környéken rengeteg földvár volt, azonban mára maradványaik annyira jellegtelenek, hogy ezek megnézését kihagyjuk. A zöld jelzésről balra letérünk a Kerekhegy lábánál. Ezt könnyű felismerni, mivel a T elágazásban egy épület alapjai láthatóak. Innen a jelzés nélküli utat követjük a Csincse patak völgyében egészen a bekénypusztai látogató központig.

19 km

Bekénypusztán gyorsan átvágunk a kékkereszt jelzésen, majd az aszfaltúton beszáguldunk a következő településre.

25 km

Lator út egy ősi település helyén található. Itt volt a honfoglalás után Örs vezér birtokainak központja. A település fölött a Latorhegyen található a vezér vára, illetve egy jóval későbbi vár a Latorvár maradványa. (Fotó)

A hegyről lejőve tovább haladunk a sárga jelzésen Kácsig.

41 km Itt újabb várhoz érkezünk. Illetve csak annak romjain emelkedő kilátóhoz, amit a sarjadék benőtt. A várhoz vezető utunk mellett elhagyott barlanglakások találhatóak. A várhoz a főútról a Dózsa György útra fordulva induljunk el. Erről a patak előtt balra kanyarodjunk le (Vár út) ez fog felvinni a várhoz minket.

Vissza a főútig tekerünk, majd Észak felé haladunk azon, míg el nem érjük a piros turista utat. Ezen végig menve jutunk el a cserépi vár lábához. Az általunk ajánlott út ettől eltér, egy jelzés nélküli úton megy föl Kács után balra tartva a hegyre, majd a T elágazásban jobbra fordulva néhány km után eléri a piros jelzést. Ez az út jobban tekerhető.

Áthaladunk a Kővölgy szurdokán. Ez túránk egyetlen nem kerékpározható része, viszont a látvány miatt megéri itt tolni a kerékpárt.

50 km

A Cserépvár a falu fölött helyezkedik el. Viszonylag jól megmaradt kis váracska. (fotó)

52 km

A vár meglátogatása után, mielőtt legurulnánk az aszfaltúton a településre, felkeressük az itt található kaptárkövet. (fotó)

54 km

Cserépváralja egy csendes kis falu a völgyben. Innen Cserépfalura két úton juthatunk aszfalton, ami a falu északi részén indul, vagy földúton, ami kb. a közepén indul és egy keskeny úton egy kisebb dombot megmászva fenyőerdőn haladva közelíti meg (Kossuth út, és annak végén tovább fel a hegyre.)

58 km

Cserépfalun áthaladva jutunk el a Hór-völgy kapujába, ahol egy viszonylag új látogatóközpont épült.

59 km

Suba-lyukhoz Cserépfalu után érkezünk meg. Ez a Hór-völgy bejáratának első látnivalója. Nevét egy helybeli betyárról, Suba Mihályról kapta. (fotó)

69 km

Eleinte egy könnyű emelkedőn haladunk a völgyben fölfelé - kékkereszt jelzés -, majd Hosszú-völgybe érve a KSH pihenőháza után elkezdünk a völgyből felmászni kerékpártúránk legmagasabb pontjához Ódorvárhoz. Egy széles szerpentines jelzés nélküli út vezet oda.

73 km

A vártól leszáguldunk egy jelzés nélküli földúton, amely erdészeti aszfaltútba torkollik. Ezen balra kanyarodva jutunk el Bükkzsércre.

80 km

Egy hosszú lejtős úton érünk Bogácsra, (Az úton jelzés nincs, GPS-re, vagy térképre kell hagyatkozni. Ha a falu végén jobbkéz felől megyünk el a focipálya mellett, akkor jó úton járunk.)

A faluban ismét fényképezünk, mégpedig egy régi kőhidat, az Ady Endre úton. Tovább haladunk a Kossuth úton az út végén az erdőben kapaszkodunk fölfelé egy jelöletlen kétnyomos úton. A hegy oldalán egy irtás szélén balra kanyarodunk és követjük az utat, amíg a piros turista jelzést el nem érjük. Erre jobbra fordulva egy nagyon kellemes részen áttekerve jutunk el Szomolyára.

85 km

(Opció:Szomolya látnivalói közül mi a barlanglakásokat nézzük meg, amely a Hunyadi útról nyílik.) A települést a piros turista jelzésen elhagyva, majd átváltva a sárga jelzésre egy régi szekérúton haladva érjük el Egert. Az út több százéves használat alatt több méter mélyen bele vájódott a puha tufába.

96 km

Eger és az egri vár elérése kerékpártúránk teljesítését jelenti (fotó).