Magazin - E-bike
Írta: Rémember
2016. június 20. hétfő, 00:00

MeridaBIG.SEVENeLITE600Merida pedelc montijának tesztje.

 

 

Mivel a térdem hosszabb bringázások alkalmával szeret megfájdulni, ezért örültem amikor lehetőséget kaptam rá, hogy kipróbálhatom valós körülmények között a Merida új bringáját, a BIG.SEVEN eLITE 600-at. Ez egy elektromos rásegítéssel megtámogatott (pedelec) hegyikerékpár.

 

Mi a Pedelec?
A szó az angol Pedal Electric Cycle rövidítése. Olyan kerékpárok ezek, amelyek önerőből hajtottak, de tartalmaznak akkumulátoros elektromotort, ami hajtás közben (és csakis akkor) rásegít a kiválasztott programtól függően maximum 25 km/h sebességig.

 

A teszt alanyának létezik egy kisebb és egy nagyobb testvére is (300, 900), amik felszereltségben és természetesen árban különböznek egymástól. A rásegítés azonos, egy Shimano StePS elektromotor, ami a középtengelynél helyezkedik el és a 418 Wh-ás akku a vázcsövön.

 

Az ismerkedés rövid volt, rögtön a vonatozás után nyeregbe pattantam (persze a széles - 680mm-es kormány nem könnyítette meg a szerelvény szűk ajtaján való átjutást).

 

Az első 10 km szigorúan rásegítés nélkül, önerőből történt aszfalton, minimális emelkedőkkel. Meglepően könnyen elindítható és tartható is vele egy kényelmes 15-20 km/h-s tempó. Ez nagyon jó egy ilyen tömegű gépnél, ami 18.9 kg-ot nyom teljes menetfelszerelésben (szinte hallom az acélvázas gyerekes anyukák nagybevásárlás utáni sátáni kacaját, de én a 10 kg közeli bringákhoz vagyok szokva).

 

MeridaBIG.SEVENeLITE600.01

Imádtuk a könnyen áttekinthető, egyszerű kezelőfelületet.

 

Aztán eljött a nagy pillanat, mikor bekapcsoltam a kormányon lévő nagyméretű kijelzőt (ami erős napfényben is kiválóan leolvasható) és kiválasztottam a három rásegítési fokozat közül a legkisebbet, az eco módot (a mesékből kiindulva, ahol mindig a legkisebb királyfi győz). Hivatalosan 125/85/60 km hatótáv van megadva az eco/normal/high fokozatokhoz, ezeket mutatja is a kijelző, illetve használat közben természetesen hozzáigazítja az elhasznált energia függvényében.

 

A tervezett táv 89 km, főleg erdei utakon sok szintemelkedéssel. Mivel a bringa visszatöltést nem tud, tehát abban nem reménykedhettem, hogy a sok emelkedő után megváltásként érkező lejtőkön majd pótolom legalább egy részét, így a töltője is bekerült a hátizsákba, hogy majd valahol 60 km körül kap egy 20-30 perces rátöltést. Sajnos a töltő nagy és nehéz, a kábelei is mindkét végén fixek, nehéz úgy berakni egy kisebb zsákba, hogy a vezetékek ne a megtörés határán legyenek. Sokat segítene ha mindkét végén lecsatolhatóak lennének a kábelek. A teljes feltöltés egyébként 3-4 órát vesz igénybe.

 

Aszfalton, közepes emelkedőn tekerve már a legkisebb rásegítésnél is mosoly ül az ember arcára és könnyedén próbál beszélgetésbe elegyedni a nem pedeleccel tekerő társával, aki valami oknál fogva kevesebbet válaszol és hangosabban veszi a levegőt és folyamatosan lemarad. Nem értem miért :D

 

MeridaBIG.SEVENeLITE600.02

A kinézete igazi hegyikerékpárt sugall. (Elárulom, az is!)

 

Természetesen "normal" fokozat még inkább előhozza a kis ördögöt, a "high" pedig Lance Armstrong legszebb EPO-s éveit idézi 25 km/h eléréséig... Utána következik a megdöbbent körbe tekintgetés, hogy mitől állt meg a bringa hirtelen? Defekt? Kapaszkodik valaki hátulról? Nem. Elértük a hivatalosan engedélyezett sebességhatárt, innen már csak saját erőből tovább.

 

Amíg összeszedem magam az előbbi sokkhatás után, jöjjön egy kis technikai rész:


A váz geometriája inkább a túrázós stílust képviseli, a felső vázcső megtörésével alacsonyra helyezték az átlépési magasságot, a 27,5-ös kerék méret is pont jó átmenet a széles kormánnyal, hogy még fordulékony legyen, de azért könnyebben átguruljon a terep akadályokon. A súlypontot sikerült lentre helyezni, így stabil marad a legtöbb körülmény között. A fékek jól adagolhatóak, a váltó annak ellenére, hogy csak 1x10 fokozat - de a rásegítési fokozatoknak köszönhetően - elegendő és precízen tesz a dolgát. A nyereg viszont nagyon kemény, túl sportos kivitel, főleg, hogy az elöl kiválóan üzemelő Rock Shox villa szépen elnyeli az út egyenetlenségeit, míg hátul a merev váz miatt nagyon ráz, célszerű lenne egy komfortosabb, mivel itt a célközönség ezt megkívánná. A gumik aszfalton és földutakon is jól használhatóak, a sarat viszont nem kedvelik, nehezen tisztulnak ki.

 

A hátsó villához helyezett fordulatszám-mérő kábele is nagyon közel helyezkedik el a 2,2-es gumi oldalfalához, ez sárban könnyen kidörzsölődéshez vezethet.

 

MeridaBIG.SEVENeLITE600.03

Itt sufni tuning szükséges néhány kábel köteglővel

 

A fokozat választó gombok könnyen elérhetőek és gyorsan is reagál rá az elektronika. A rásegítés finoman teszi a dolgát (pici hangja van a motornak, de nem vészes, némelyik gumi hangosabb aszfalton), a leszabályozás határán tekerve kissé rángat, de ez szerintem csak megszokás kérdése.

 

A főbb alkatrészek (aki többre kíváncsi látogasson el a magyaroszági forgalmazó oldalára):

  • Első villa: Rock Shox 30 Gold TK 100mm rugóút, kormányról vezérelhető lockout
  • Fékek: Shimano M615 180mm
  • Hajtómű: Shimano E 38 DCG
  • Hátsó váltó: Shimano XT Shadow Plus
  • Fogsor: Shimano CS-HG50-10 11-36
  • Agyak: Deore HB-M615 / FH-M615
  • Váltókar: Shimano Deore Rapidfire Plus 10 I-Spec
  • Gumik: Maxxis Ikon 27.5" 2.2" hajtogathatós kvitel
  • Ára: 899 000 Ft ami nem kevés, de élettartam garancia is jár mellé a vázra.

 

Ezek után térjünk vissza a térd és a pedelec harcához.

 

Az "eco" rásegítés a legtöbb helyzetben elegendőnek bizonyult mindaddig, míg a 27-ik kilométer körül egy várrom meglátogatása közben sikerült megerőltetni a térdem. Ez nem a gép hibájából - mivel a tervezők nem gondolhattak arra, hogy a hülye bicajos akkor is feltolja a hosszú, gyalog is alig járható, meredek ösvényen, ha bele döglik is :)

 

Innentől kezdve már kicsit óvatosabban tekertem és két komolyabb mászás alkalmával, ahol éreztem, hogy semmi értelme erőltetni, felkapcsoltam közepes/maximum fokozatba. Ez viszont érezhetően segített az előre haladásban is és nem utolsó sorban a fájdalom csillapításban is.

 MeridaBIG.SEVENeLITE600.04

 

Aztán egyszer eljött az amire már régen figyelmeztetett a kijelző, ideje lenne tölteni. Igen, az erdő közepén úgy 68 km és 1600 méter szintemelkedés után már csak néhány kilométert jósolt. Gondoltam betekerek a legközelebbi faluba és áramcigánykodok valami energia átadó üzlethelyiségben. A terv jó volt elméletben, csak az akkupakk kivevéséhez szükséges kulcs maradt a társamnál aki valószínűleg hangosan csuklott a távoli erdőben valahol. Így vándorolt a szomorú tekintetem az akku, az így feleslegesen végig cipelt töltő és a befalazott röfi között.

 

Mindegy, a fagyi jó volt, én némileg feltöltődtem és ugyanúgy fejeztem be a tekerésem, mint ahogy elkezdtem: önerőből 10 km-t.

 

A bicajt (nem csak ezt) természetesen kipróbálhatja bárki a Merida Teszt Centerekben

 

Hozzászólások:
 

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.

 

 

Rejtett menü tájegységek

Hidden banner

Rejtett menü szállások

Rejtett menü

Az oldalunk sütiket használ (nem az ehető fajtát).

Amennyiben szeretnéd tovább használni az oldalunkat kérjük kattints ide: